Разделното събиране на отпадъци, рециклирането и повторната употреба на материали като метал, пластмаса, хартия и др. са един от основните фактори за постигането на целите на човечеството за преход към природосъобразна икономика.

Глобалният ангажимент, ръководен от Ellen MacArthur Foundation в сътрудничество с Програмата на ООН за околната среда, има за цел да ангажира предприятията и правителствата да променят начина, по който произвеждат и използват пластмасата. В него участват компании, които стоят зад производството на над 20% от всички пластмасови опаковки в световен мащаб. Сред тях са L'Oréal, Mars, Incorporated, Nestlé, PepsiCo, The Coca-Cola Company, Unilever, най-големият търговец на дребно в света – Walmart, и един от водещите специалисти по управление на водните ресурси - Veolia.

В същото време ЕС си е поставил за цел да рециклира 90% от пластмасовите опаковки до 2029 г. и много европейски страни са тръгнали по този път. Според различни източници Германия има най-високата степен на рециклиране в света - 66,1% от отпадъците, следвана от Сингапур и Уелс съответно с 60,6% и 60,2%. Други страни с високи нива на рециклиране са Словения, Австрия, Белгия и Дания.

Колко рециклираме в България?

Според данни на Евростат през 2019 г. всеки българин е произвел средно 11,82 кг рециклирани пластмасови опаковки в сравнение със средно 14,03 кг за ЕС. Но освен това статистиката сочи, че тогава у нас са били рециклирани 50,6% от всички пластмасови отпадъци в сравнение със средно 40,6% за ЕС. Това отрежда на България шестото място по рециклиране на пластмасови отпадъци сред държавите членки на ЕС за годината, а петте държави, които изпреварват страната ни, са Испания (51,5%), Словакия (52,8%), Швеция (53,2%), Нидерландия (57,2%) и Литва (69,6%).

Новините обаче далеч не са само положителни. Според данни, цитирани от БТА, България генерира 129,7 млн. тона отпадъци годишно, което я поставя на едно от първите места в ЕС по количество на глава от населението и на единица БВП. Данните на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП) сочат също така, че повече от 60% от битовите отпадъци в България се депонират – стойност, която трябва да бъде намалена до 10% до 2035 г. според поставените цели.

Цялата тази статистика показва, че както производителите на пластмасови опаковки, така и рециклиращите компании, освен че трябва да оптимизират основните си дейности, трябва и да дават гласност на проблема.

Основна част от тези процеси е популяризацията на най-добрите практики в оползотворяването на отпадъци сред обществото, за да може то не само да разбере ползите, но и да ги усети от първа ръка. Затова и една от най-съществените задачи на организациите в сектора е да информират и да ангажират хората да събират разделно. И да ги наградят за това.

От изложби през дегустационни събития до книга за рециклирането: Опитът на Еко Партнърс България

На фона на необходимостта за още по-силно въвличане на хората в процесите на разделното събиране на отпадъци Еко Партнърс България инвестира в множество образователни кампании и събития, към които подхожда с различни творчески и технологични решения.

Сред най-мащабните инициативи е пътуващата фотоизложба „Мога да бъда“, която миналата година стартира от Плевен на Световния ден на околната среда – 5 юни, след което минава през още няколко български града, между които Свищов и Благоевград. Фотосите разкриват пътя, който разделно събраните отпадъци от опаковки изминават от двата цветни контейнера на Еко Партнърс до заводите за рециклиране, а посланието е едно - всеки от нас може да допринесе за по-чиста околна среда.

„С кампанията целим да покажем на обществото, че един от най-лесните начини да водим по-природосъобразен начин на живот е да събираме разделно отпадъците си. Във фотоизложбата „Мога да бъда“ показваме реалните процеси, през които преминават отпадъците, заснети в инсталации и заводи в България, и се стремим да развенчаем някои от най-често срещаните митове, свързани с разделното събиране“, обясняват от Еко Партнърс България.

Наздраве за зелената идея

„Разчупвайки“ обикновено институционалния тон по темата за разделното събиране, организацията става „зелен партньор“ на няколко събития като Discover Vino, Уиски фест и Ракия фест, в рамките на които Еко Партнърс осигурява пространства за разделно събиране на стъклени бутилки. Чрез технологията за трошене на този вид опаковки, разработена от организацията, генерираните празни бутилки по време на събитията, се превръщат в 100% рециклиран материал.

Партньорството на Еко Партнърс с наградите на Go Guide Food&Drink Awards пък мотивира създаването на нова еко категория - BEST ECO-MINDED PLACES, която организацията и медията представиха миналото лято с основна цел да насърчат заведенията да възприемат екологичните практики като съществена предпоставка за предлагането на качествена услуга, отговаряща на очакванията на посетителите.

„Убедени сме, че чрез наградата Best Eco-Minded Place ще създадем стремеж у туристическия бранш за въвеждане на все повече и повече решения, щадящи природата“, изтъкват от Еко Партнърс. За да стигне посланието до възможно най-много хора първият приз в новата категория е връчен на събитие край морето.

Чиста награда

През последните пет години Еко Партнърс България, съвместно с Басейнова дирекция Дунавски район, Waste Free Oceans и Каяк клуб Свищов организира почистване в редица градове по продължението на река Дунав, която е сред 10-те реки в света, застрашени от най-силно замърсяване.

Почистванията са съпроводени от интересни образователни дейности и игри, с които организациите мотивират участниците да опазват реката чиста, слагайки ударение върху правилното изхвърляне на отпадъците – разделното събиране.

За да се насладят на съкровищата на реката, през 2022 г. посетителите имат възможност да се повозят с каяк по нея и да запечатат момента с красиви снимки. По време на цялата кампания, всеки помогнал в почистването, участва в специално организиран фотоконкурс – наградата е фотоапарат за моменти снимки.

Ултрабързата мода и моделът на Shein: Поглед отвътреРъководителят на стратегическите комуникации Питър Перно-Дей разказва за разбиранията на компанията

„Еко Будител“ е друг проект, в който Еко Партнърс България играе основна роля. Събитието е открито навръх Деня на народните будители – 1-ви ноември, а срещу определени количества предадена пластмаса участниците получават ваучери за закупуване на книги от „Сиела“.

А като стана дума за книги, организацията има опит и в тази посока, след като участва в издаването на български език на Къде отива боклукът? – книгата на Джес Френч, природозащитничка и ветеринар, която разказва за тревожните факти, свързани с влиянието на отпадъците върху околната среда.

Как домът ни да бъде помощник в опазването на планетата? Как да измайсторим полезни вещи от разнообразни вехтории? С какво да заместим пластмасовите предмети в ежедневието си? Какви организации, инициативи и кампании помагат на околната среда и как можем да участваме в тях? Книгата на Френч дава отговори на всички тези и още много въпроси, свързани с рециклирането.

Събираме отпадъци и поощряваме - формулата за чиста околна среда и мотивирани ученици

С кампанията „Дай PET: Училищна надпревара“ Еко Партнърс мотивира ученици, учители, ръководство и целия персонал на училищата в община Благоевград да обърнат специално внимание на пластмасовите бутилки от напитки до 3 л. в периода от 23 октомври до 24 ноември 2023 г.

Пластмасовите бутилки от напитки са един от най-масово разпространените отпадъци, замърсяващи природата. А материалите, от които са направени, са ценна суровина, която, когато се рециклира, може да се превърне в безброй и най-различни полезни предмети за ежедневието – това е посланието на Еко Партнърс към участниците в кампанията, която също е пътуваща и се провежда още в Габрово и Горна Оряховица. Предстои налагането ѝ и в други общини, които Еко Партнърс обслужва.

Разбира се, училищата, които предадат най-много разделно събрани пластмасови бутилки от напитки до 3 л., печелят големи награди, които учениците сами избират с анонимно онлайн гласуване.

Еко Партнърс България се насочва и към най-малките, като взима участие в кампанията Eco Kids Tour, в рамките на която децата научават какво означава рециклирането и какви са ползите от него, включвайки се в демонстрацията на процеса по рециклиране на пластмасови капачки.

Организацията се ангажира и с Клуб „Малки откриватели“ – инициатива, насочена към образователни игри по теми като екология, физика и химия, технологии, изкуство и др. Тук Еко Партнърс България се заемат с основната си мисия – да научат децата какво е разделно събиране и какви са предимствата, които дава то.

През 2024 г. организацията продължава и кампанията с награди в община Велико Търново, в която жителите са насърчавани да предават разделно събрани пластмасови бутилки от напитки до 3 л. Всеки, който предаде на посочените места поне веднъж в месеца над 1 кг. от тези отпадъци, има шанса да спечели Gift Card на стойност 50 лв.

Еко Партнърс се включва и в спортни и културни общински събития, като ги прави по-еко, събирайки разделно генерираните отпадъци от опаковки.

В ерата на дигитализацията организацията стартира и ангажираща игра с награди в мобилното приложение Eco Partners App. Целта на кампанията, която започва в края на месеца, е събирането на по-подробна информация относно опаковките от пластмаса и алуминий.

„Информацията е огромна сила. Вярваме, че колкото повече отговори на въпросите си получават хората, колкото повече информация им предоставяме, толкова повече се приближаваме към Европа“, казва Антония Спасова, прокурист на компанията. „Бавно и трудно нещата все пак се променят към по-добро. И нашата работа е този процес да продължава“.

За повече информация следете каналите на Еко Партнърс България в Instagram, Facebook и LinkedIn.

*Специално съдържание за Еко Партнърс България