Бизнесът на логистичната компания на Никита Миненков, базирана близо до река Амур, която бележи границата между Русия и Китай, върви добре. След нахлуването на Москва в Украйна нещата се развиват още по-добре - оборотът на компанията се удвоява в продължение на две поредни години.

Eurasia Logistics Group на Миненков е едно от многобройните руски предприятия, които се възползват от рязкото нарастване на търговията с Китай, след като западните компании изоставиха руския пазар заради агресията срещу Украйна и налагането на санкции. Успехът ѝ илюстрира все по-близките икономически отношения на Москва с Пекин, който купува все повече руски петрол - жизнената сила на руската икономика - и я снабдява със технологични стоки, по-специално с автомобили и машини.

Китайските търговски данни за 2023 г. показват, че износът на автомобили за Русия е почти седем пъти по-голям, отколкото през 2022 г., като стойността му е скочила с почти 10 млрд. долара. Тъй като Пекин изкупува руския петрол на цени, по-ниски от тези на другите производители, общата търговия между Русия и Китай е скочила с 64% до 240 млрд. долара през последните две години.

"Това е систематично, взаимноизгодно развитие на търговско-икономическото сътрудничество", коментира говорителят на Кремъл Дмитрий Песков, цитиран от Reuters. "Надявам се, че това все още не е върхът и ще продължим да се развиваме".

Очаква се ръстът на обема на търговията в световен мащаб да се възстанови до 3,3% през 2024 г. след прогнозираното забавяне до 0,8% през 2023 г., а готовността на Китай да прави бизнес с Русия въпреки войната в Украйна разшири икономическия спасителен пояс на президента Владимир Путин.

"Скокът в руско-китайската търговия просто илюстрира, че санкциите губят своята сила с течение на времето, тъй като неучастващите страни се възползват от икономическите възможности, останали след оттеглянето на западните компании", казва Зак Майерс, помощник-директор на мозъчния тръст Център за европейска реформа.

Китайските производители на автомобили са особено облагодетелствани от изтеглянето на западните компании от Русия, при което много от тях бързо продадоха активи и заводи на ниски цени. Делът на Китай на руския пазар е скочил от по-малко от 10% до над 50% за двете години от началото на войната, която Русия нарича "специална военна операция". Дилърските центрове, които някога са продавали модели на Volkswagen, Renault и Stellantis, сега са насочени към китайски марки, включително Geely и Chery.

"Няма алтернатива", казва Владислав Вершинин, ръководител на продажбите на Changan в Митищи, недалеч от Москва. „Китайците се адаптират много бързо. Отношението на купувачите към тях определено се променя. Хората гледат на тези марки по различен начин, те им се доверяват".

По данни на аналитичната агенция "Автостат" продажбите на автомобили Changan в Русия са нараснали до почти 47 800 през 2023 г. от 2 550 през 2022 г. Това е петата най-продавана марка през миналата година, а през февруари 2024 г. осем от десетте най-продавани автомобили в Русия са китайски, сочат данните.

Без ограничения

Майерс от Центъра за европейска реформа посочва, че разширяването на китайско-руските търговски връзки носи рискове и за двете страни.

"Съществува значителен риск за Русия, която сега е много по-зависима от Китай, отколкото Китай от нея. Китай е "партньор", на когото Русия дълбоко не вярва", казва той. "Западът остава много по-голям търговски партньор за Китай, отколкото е Русия, и Пекин може да загуби много, ако западните санкции започнат да засягат значителен брой китайски компании."

Говорителят на Кремъл Песков омаловажава рисковете.

"Не, не виждаме икономически и политически заплахи в това - и президентът Путин, и президентът Си си поставиха за цел да увеличат обема на търговско-икономическите отношения, като ги изведат над 200 млрд. долара още преди началото на специалната военна операция."

Засега китайските компании помагат на руския автомобилен пазар да се възстанови след сериозното свиване през 2022 г., когато са продадени едва 626 276 леки автомобила. Продажбите през 2023 г. са 1,06 милиона, което все още не достига предвоенните нива от 1,52 милиона през 2021 г.

"Перспективите по отношение на европейските марки все още са мъгляви, но бизнесът трябва да живее, а той ще живее от китайските марки", казва автомобилният търговец Вершинин.

Миненков, чиято логистична компания е базирана в Благовещенск, град, който се намира точно на брега на река Амур, заявява, че оборотът се е удвоил през 2022 г.

"В началото на 2023 г. имаше зашеметяващо търсене, тогава всичко беше изкупено", казва той пред Reuters. "Това беше ефектът на паниката, когато хората се опасяваха, че Китай може внезапно да затвори".

Компанията му Eurasia Logistics е специализирана във вноса на стоки, предимно промишлено и строително оборудване, както и в логистичните услуги. Според руските корпоративни регистри, предоставени от СПАРК Интерфакс, приходите от двете основни компании в групата са скочили с 290% до 970 млн. рубли (10,70 млн. долара) на годишна база през 2022 г. За 2023 г. все още няма данни.

Москва се стреми да улесни по-тесните връзки с Пекин като част от партньорство "без граници". Тя планира да увеличи разходите за увеличаване на капацитета на железопътните линии, по които се превозват стоки до Далечния изток, до 366 млрд. рубли (4,03 млрд. долара) през тази година, което е с около 40% повече от 2023 г. Капацитетът на железопътни линии като Транссибирския маршрут се очаква да достигне 210 млн. тона годишно до 2030 г. от 173 млн. тона през 2023 г.

Това се прави най-вече за улесняване на по-голямата търговия с Китай и други азиатски държави, главно с въглища, нефт и други минерали.