Пандемията промени тотално офиса.

С навлизането на хибридния модел, служителите не ходят на работа всеки ден от седмицата, а екипните срещи, които преди се провеждаха в конферентните зали, сега са просто в Zoom.

Отношенията между хората също навлязоха в различна фаза.

Някои твърдят, че новият дистанционен модел е подкопал офис приятелствата заради драстично намалялото време, което хората прекарват в лично общуване и изграждане на връзки.

Свикнали сме да разчитаме на работата като важна част от социалния ни живот, но тъй като физическото работно място е загубило блясъка си, може би трябва да преоценим и предефинираме ролята, която колегите имат в живота ни, и да преосмислим дали твърде близките отношения с тях са толкова полезни, колкото сме вярвали, пише Fortune.

Промяната при отношенията в офис среда се ускорява. Само двама от всеки 10 респонденти в проучването на Gallup от 2022 г. са заявили, че имат най-добър приятел на работа, което представлява спад от 3% в сравнение с 2019 г.

Все пак, трябва да се отбележи, че приятелите на работното място са важни, защото хората са социални същества. Средностатистическият човек прекарва над 81 000 часа или 9 години на работното място, според Gallup. Това съвпада с приблизително 90 000 часа, които Джесика Прайс-Джоунс изчислява в книгата си "Щастието на работното място" от 2010 г.

Затова не е чудно, че офисът е първото място, където някои създават истински приятелства, изпреварвайки училището, църквата и кварталните заведения, според Центъра за изследване на американския живот.

Но офис приятелствата имат и значителни недостатъци, които могат да внесат ненужни усложнения в работната среда.

Според експерти и организационни психолози, с които Fortune разговаря, както и според дългогодишни проучвания, тези взаимоотношения могат да създадат манталитет от типа "ние срещу тях", да насърчат клюките и драмите, да накарат компаниите да тълкуват погрешно лоялността към колега като лоялност към работодател, да възпрепятстват мобилността в кариерата и да накарат директорите да разчитат на междуличностните връзки за удовлетвореността на служителите, вместо да подобрят офисната среда.

Нещо повече, ние прекарваме по-малко време в работа, отколкото преди пандемията, което допълнително подкрепя аргумента, че трябва да търсим дълбоки социални връзки извън офиса.

Броят на часовете, които хората прекарват в работа, намалява с еквивалента на 33 часа годишно на човек между 2019 и 2022 г., според Националното бюро за икономически изследвания.

"Добре е хората да преосмислят връзката си с работата, защото в САЩ работим като луди", казва Джеф Хол, професор по комуникационни науки в Канзаския университет, занимаващ се с взаимоотношенията и социалното взаимодействие. Според него обаче, това означава да се признае и въздействието, което децентрализираните офиси оказват върху самотата.

Кой е приятел на работа?

В много офиси служителите разбират погрешно ролята, която приятелите на работното място трябва да играят в живота им – вероятно в резултат на нуждата от социална свързаност и популярността на взаимоотношенията, които гледаме по телевизията в сериали като "Офисът" и "Анатомията на Грей" например.

Ейми Купър Хаким, консултант по въпросите на работното място и автор на книгата "Работа с трудни хора", съветва да се прави разлика между истинските приятели и тези, които наричаме "приятели" в офиса.

Истинският приятел е човек, който напълно подкрепя личното и професионалното ви израстване, с когото споделяте цялата си същност и инвестирате емоционално време извън офиса.

В професионална среда обаче е изключително важно да помните, че поддържането на граници е жизненоважно. Компаниите често представят идеалната си култура като семейна или, напоследък, като такава, в която можете да донесете автентичната си същност на работа. Но това не винаги е вярно.

Въпреки че в някои случаи силно ви се иска, няма как да уволните или съкратите член на семейството си, нали?

По-добрият подход, казва Хаким, е да категоризирате колегите, с които сте най-близки, като приятели. Това са тези, които ви подкрепят, заслужават доверие и допринасят за сърдечна и удовлетворяваща работна среда. Те не са ваши истински приятели, но правят професионалния ви живот приятен и по-малко стресиращ.

"Когато мислим на това ниво, можем да бъдем много по-прагматични. Ако се случи истинско приятелство, ще бъде прекрасно, но не трябва непременно да го очакваме.", допълва експертът.

Истинските приятелства на работното място са рядкост. Хората може да мислят, че имат такива отношения, докато не се появи вътрешна конкуренция за повишение или голям проект. Друга причина, поради която дълбоките връзки трудно се поддържат в офиса е, че много често условията за тях са в противоречие с работното място.

Джулиана Пиллемър, доцент в NYU Stern School of Business, изследва недостатъците на приятелствата на работното място в своя статия от 2018 г.

Тя посочва четири определящи характеристики на приятелството:

• Неформалност

• Доброволност

• Общи норми

• Социално-емоционални цели

И четири характеристики за успешно управление в компаниите:

• формални роли

• принудителни ограничения

• норми на размяна

• инструментални цели

Тези различни характеристики са в конфликт една с друга, казва ученият.

"Може да има степен на неформалност на работното място, но тъй като тези формални роли в компаниите ви определят, никога не сте просто себе си", допълва тя. Трудно е да се изгради нещо истинско зад професионалната фасада на работа и обратното. Това, което се изисква от хората в професионална среда, често не се поддава на открити и уязвими приятелства.

Освен тези фундаментални различия, Пиллемър посочва, че офис приятелствата могат да бъдат възприемани от другите служители като клика, което нарушава чувството за принадлежност и цялостната екипна култура, към която компаниите се стремят.

Освен това служителите, които разчитат на близките си отношения на работното място, са по-малко склонни да търсят знания и гледни точки от други хора в компанията. Също така е вероятно те да обръщат повече внимание и да влагат повече социална и емоционална енергия в приятелите си, отколкото в работните си задачи.

"Не е необходимо да имаме човек, с когото да можем да клюкарстваме за каквото и да било зад гърба на някой друг", допълва Хаким. Макар че приятелствата в офиса могат да доведат до по-голяма лоялност към работодателя и до по-голямо задържане на служители, работната култура може да пострада, ако някой напусне, което ще предизвика поредица от допълнителни напускания.

Нещо повече, наличието на приятел на работното място може да повлияе на служителите да се откажат от други възможности за кариера, вътрешни или външни, за да продължат да работят с хората, които харесват.

Работата не е за приятели

Според Хаким е неоспоримо, че "когато имаме социални връзки, на каквото и да е ниво, сме по-щастливи". Това е проста истина. Взаимоотношенията, особено тяхното качество и силна близост, са най-важните фактори, които ни карат да се чувстваме добре.

Неслучайно, редица експерти предупредиха за една от последиците от пандемията, засягаща самотата и изолацията, която дори беше определена като епидемия на самота. Голяма част от социалната загриженост сега е насочена към Поколението Z и борбата му за създаване и поддържане на дълбоки приятелства.

Според Пиллемър младите хора не оценяват правилно значението на социалното взаимодействие на работното място. Освен това, те могат да се чувстват щастливи, ангажирани и удовлетворени там чрез приятелски, но повърхностни социални взаимодействия с колегите, без да се налага очакване да бъдат най-добри приятели.

Тъй като по-младите поколения намаляват значението на работното място в живота си, може би е време да се сведе до минимум и социалната му функция.

"Излизането извън офиса в търсене на социални контакти е идеална възможност", казва Хаким. "Когато не търсим и не копнеем за връзка на работа, която вероятно няма да е това, на което се надяваме, ние си позволяваме емоционална свобода и прекарваме времето си в търсене на истински взаимоотношения.", смята експертът.