След като години наред Китай беше основният търговски партньор на Германия, с напредването на годината САЩ неусетно изместват азиатския гигант от първото място.

Комбинираният износ и внос между Германия и САЩ възлиза на 63 млрд. евро между януари и март 2024 г. В същото време търговията между икономика №1 в Европа и Китай възлиза на малко под 60 млрд. евро, според изчисленията на CNBC.

Няколко фактора играят основна роля за промяната, коментира пред медията Карстен Бржески, глобален ръководител на макроизследванията в ING Research.

„Тази промяна е резултат от няколко фактора: силният растеж в САЩ увеличи търсенето на германски продукти. В същото време отделянето от Китай, по-слабото вътрешно търсене там и възможността на Китай да произвежда стоки, които преди внасяше от Германия - главно автомобили - намалиха германския износ за азиатската страна", посочва той.

От години Китай е най-големият търговски партньор на Германия, но през последните години разликата между Китай и САЩ намаля. САЩ също така отдавна са по-голям пазар за германския износ от Китай, казва и Холгер Шмидинг, главен икономист в Berenberg Bank.

Докато делът на САЩ в германския износ нараства през последните години, този на Китай намалява, добавя той.

„Китайската икономика се задъхва и германските компании са изправени пред по-силна конкуренция от страна на субсидираните китайски компания“, акцентира още Шмидинг, добавяйки, че ключовата разлика е, че сега вaжността на САЩ нараства и когато става въпрос за внос.

Германия следва нова стратегия за Китай, като миналата година призова дружествата да „дерисковат“ операциите си. Китай трябва да остане партньор за Германия, подчерта правителството на страната, но „системното съперничество“ все повече характеризира отношенията между двете страни. Напрежението между Европейския съюз и Китай също нарасна, като двете страни започнаха разследвания на търговските си практики и се заплашиха взаимно с налагането на мита върху вноса.

Миналия месец проучване на германския икономически институт Ifo установи, че броят на местните компании, които твърдят, че са зависими от Китай, е намалял от 46% през февруари 2022 г. до 37% през февруари 2024 г. Това е свързано с по-малкия брой компании, които разчитат на суровини от китайски производители, се казва в доклада.

„Фактът, че САЩ се превърнаха в най-големия търговски партньор на Германия, наистина илюстрира променящите се търговски модели и постепенното отделяне от Китай“, смята Бржески.