Британският стартъп за изкуствен интелект Wayve е особено заинтересован от това министърът транспорта на Великобритания Марк Харпър да стигне безопасно до Камарата на общините в един ноемврийски ден. Към този момент той планира да лансира законопроекта за автоматизираните превозни средства - законодателен акт, за който Wayve усилено лобира - и за това има основателна причина. Без този законопроект нейната технология за самоуправление няма как да излезе на пазара, отбелязва Politico.

Шест месеца по-късно, на 7 май, ден преди законопроектът да завърши безпроблемното си преминаване през британския парламент, Wayve обяви, че си е осигурила най-голямата досега инвестиция в европейска компания за изкуствен интелект, набирайки 1 млрд. долара от спонсори, сред които SoftBank, NVIDIA и Microsoft.

Сара Гейтс, директор на отдела за обществена политика на стартъпа, определя това като "важен етап" за Wayve и останалата част от индустрията.

Но само 12 месеца по-рано Гейтс и нейните колеги са се опасявали, че законът може да стане жертва на перманентната британска политическа криза и да бъде оставен на заден план. Тук започва офанзива, която стига до върховете на британското правителство.

Забавянето

От 2022 г. насам секторът чака парламентът да приеме закони за автономно шофиране. Правителството на Борис Джонсън планира да внесе проектозакон тогава.

Но крахът на администрацията през юни 2022 г., последван от сътресенията на наследника на Джонсън с кратък мандат Лиз Тръс, означава, че 12 месеца по-късно те все още чакат законодателството.

Гейтс отбелязва, че през това време Wayve, подобно на други предприятия, се е борил да получи какъвто и да е отговор от правителството. "Ако не можеш да получиш никакъв ангажимент, започваш да се притесняваш от гледна точка на бизнеса", казва тя пред Politico.

На Wayve e разрешено да тества своята технология по пътищата на страната. Но тя не разполага с правната рамка, за да пусне технологията си на пазара. Компанията, приветствана от правителството като "истинска и местна история на успеха", предупреди през юли, че може да бъде принудена да разработи технологията си в чужбина, ако не бъде приет законът.

Но лобистките ѝ усилия лека-полека дават резултат.

През 2021 г. Wayve наема Hanbury, лондонска компания за връзки с обществеността, известна с това, че е близка до някои от най-високопоставените фигури в правителството на Обединеното кралство. В началото на 2022 г. Wayve наема Гейтс, първия си директор по политиките. Заедно те определят стратегия за спечелване на други индустрии, които биха могли да се възползват от сектора, като застрахователите и юридическата професия.

"При политиката никога не знаеш кое нещо я е променило, но ние работихме усилено, за да създадем голяма коалиция от индустрии, съседни на сектора", казва Гейтс. "Това ни даде силен глас пред правителството, тъй като не говорехме само като сектор."

Но тя казва, че в правителството има "известно ниво на притеснение" за това как другите части на икономиката биха могли да реагират на "такава разрушителна технология".

Wayve и Hanbury също така си осигуряват срещи и печелят подкрепата на ключови депутати и министри, подпомогнати от тестови пътувания с автомобили, оборудвани с технологиите на компанията.

Няколко от тези политици публикуват благосклонни видеоклипове в каналите си в социалните мрежи, като клиповете бяха гледани от милиони хора.

Впоследствие законодателите от транспортната комисия на Камарата на общините, които посетиха града през март миналата година, препоръчаха на правителството да въведе "законопроект за самоуправление" през септември.

"Разследването на транспортната комисия наистина ни помогна и те бяха изключително полезни при представянето на случая пред правителството и Министерството на транспорта", обяснява Гейтс.

"Това разследване имаше много голямо влияние за създаването на много гласовити поддръжници в правителството, които го пренесоха в Министерството на транспорта, а след това и в кабинета."

Wayve също така убеждава група от политици да сформират "парламентарна група на всички партии" (APPG) за самоуправляващите се превозни средства в началото на 2023 г.

Лобистката кампания е изградена върху пътната безопасност, намаляването на задръстванията и икономическите ползи, отбеязва Гейтс. "Бяхме много фокусирани върху безопасността, но трябва да има нещо повече от това. Уверихме се, че ползите отвъд нея са добре известни."

Министърът на транспорта Харпър, един от тези, които посещават централата на Wayve в Кингс Крос, е убеден в ползите, но се нуждае от одобрението на кабинета на Великобритания и на Даунинг стрийт №10.

Wayve обвърза законопроекта с технологичните и AI амбиции на Обединеното кралство, което му помага да получи подкрепата на членовете на кабинета, включително на канцлера Джереми Хънт.

Правителството не е планирало да внесе конкретен законопроект за самоуправлението. Вместо това законът първоначално е представен като много по-широк проект за бъдещето на транспорта и е имал план да засегне и електрическите скутери.

Но миналото лято екипът на Харпър решава да премахне други части от законопроекта и да се съсредоточи само върху самоуправляващите се превозни средства. Така се стига до съкратена версия, която е по-лесна за приемане.

Всички печелят

Последният шанс на индустрията да вкара закона преди изборите през тази година е ноемврийската реч на краля - повод, изпълнен с помпозност, в който правителството излага законодателната си програма за парламента.

Законопроектът е един от малкото нови актове, които успяват да се включат в него, и в сряда тази седмица приключи приемането му в парламента, което означава, че скоро ще стане официален закон.

Във вторник Сунак направи победна обиколка в централата на Wayve, отбелязвайки набирането на 1 млрд. долара, докато в прессъобщение на правителството се приветстваха собствените му политики за улесняване на инвестицията, пише Politico.

Гейтс казва, че по-широките политики на правителството в областта на самозадвижването и изкуствения интелект също са помогнали.

"Прогресивната рамка на Обединеното кралство за тестване на самоуправляващи се превозни средства изигра решаваща роля, за да помогне на Wayve да се развива и расте с бързи темпове", посочва тя.

Започнала в гараж в Кеймбридж от двама докторанти, Wayve е точно такава компания, каквато Риши Сунак, който се стреми към развитието на изкуствения интелект, иска да расте. И неговото правителство със сигурност им е подало ръка за помощ, коментира Politico.