Използването на изкуствен интелект на работното място става все по-често явление, тъй като служителите са решени да изпреварят натоварените си графици, но според ново проучване на Microsoft и LinkedIn все още има опасения, че тази зараждаща се технология ще замени работните места.

Компаниите публикуваха своя Годишен индекс на работните тенденции, който разглежда ефектите на AI върху пазара на труда чрез анкетиране на 31 000 души в 31 държави, включително САЩ, Великобритания, Германия, Франция, Индия, Сингапур, Австралия и Бразилия.

Той установява, че 75% от служителите използват AI на работното място, но повече от половината от анкетираните не искат да признаят, че го ползват за най-важните си задачи.

Това е така, защото 53% от тези, които разчитат на технологията за приоритетните си задачи, се притесняват, че това ги кара да изглеждат заменими.

Освен това близо половината от респондентите се опасяват, че AI ще замени работните им места и обмислят да напуснат настоящите си длъжности през следващата година.

Колет Столбаумер, генерален мениджър на Microsoft Copilot и съосновател на Microsoft WorkLab, казва пред CNBC, че служителите трябва да преодолеят страховете си и да започнат да приемат AI.

"Мисля, че именно тук хората трябва да преодолеят малко страха и да преминат към оптимизъм и към мислене за растеж, като се възползват от възможността да усвоят тези умения, защото всички данни показват, че това ще ги направи по-продаваеми, независимо дали сте в компанията си днес, или искате да се преместите", коментира Столбаумер.

Според проучването наемането на технически таланти в областта на изкуствения интелект е нараснало с 323% през последните осем години. Но служителите с нетехнически профил, които умеят да използват AI инструменти като ChatGPT и Microsoft Copilot, също са много търсени.

Докладът показва, че 66% от ръководителите са заявили, че не биха наели човек без умения в областта на AI, а 71% от тях биха предпочели да назначат по-малко опитен служител с умения в технологията, отколкото опитен без такива.

Въпреки че работодателите ценят знанията за AI на работното място, те не предприемат активен подход за развиване на уменията на служителите, посочва CNBC. Почти половината от ръководителите в САЩ в момента не инвестират в инструменти или продукти за AI персонала си, а по-малко от една четвърт от компаниите планират да предложат обучение по генеративен АI през тази година.

В същото време само 39% от хората в световен мащаб, които използват AI в работата си, са получили обучение от своите работодатели.

"Големият призив е, че ако сте компания, вие или изоставате, или изпреварвате. Няма заставане на място и затова трябва да водите разговори за това каква е вашата гледна точка за AI и как той ще развие бизнеса", казва Аниш Раман, вицепрезидент и експерт по работната сила в LinkedIn пред CNBC.

Служителите използват AI, за да напреднат

Въпреки някои от тези страхове, служителите са наясно с предимствата, които AI инструментите предоставят, и ги използват, за да напредват в кариерата си.

Над три четвърти от специалистите казват, че се нуждаят от умения за работа с технологията, за да останат конкурентоспособни на пазара на труда, и че това ще им даде достъп до повече възможности за работа. Малко под 70% казват, че изкуственият интелект може да им помогне да бъдат повишени по-бързо.

"Мисля, че ключът за всички е да осъзнаем, че за повечето от нас работата ни ще се промени и ще се появят нови категории работни места и това, което хората могат да направят, за да се справят с тази тревога, е да мислят първо за уменията", обяснява Раман.

Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела има следната реплика: "Това е ерата на ученето на всичко, а не на знаенето на всичко".