През последните няколко години електронната търговия се превърна в основен канал за достъп на потребителите до желаните от тях стоки – независимо дали става дума за техника, дрехи, книги или някакъв друг тип артикули. Подобно на много други индустрии, интернет промени из основи търговията на дребно както в глобален мащаб, така и у нас, като този процес тепърва ще продължава да се развива, тъй като при над пет милиарда потребители на интернет по света, броят на хората, които пазаруват онлайн, непрекъснато се увеличава. И това напълно се потвърждава от статистиката на Statista - през 2024 г. продажбите на дребно в областта на електронната търговия ще надхвърлят 6,3 трилиона долара в световен мащаб, като се очаква тази цифра да продължава да расте през следващите години.

Но какви са тенденциите, които задвижват сектора в глобален мащаб, и какво се случва на това поле у нас? Отговорите дава изследването на Market Links и списание Enterprise “Пулсът на онлайн потреблението в България 2024“, проведено в края на миналата година сред 1 300 пълнолетни българи.

По света.....

„Социалните медии са изклютелно голям двигател на онлайн търговията. Потребителите са там и именно в тях те намират вдъхновение за своите покупки. Огромно значение има и визуалното съдържание. Неслучайно всички знаем, че кратките клипове са изключително атрактивни, особено за по младите поколения. Визуалното съдържание продава, защото различните формати за консумацията му са изключително важни за потребителите“, акцентира по време на представянето на проучването Галя Гогова, специалист бизнес развитие в Market Links.

По думите ѝ привържениците на онлайн пазаруването в световен мащаб също така очакват и автоматизация на маркетинга. Те вярват, че след като живеем в технологичен свят, онлайн магазините трябва да знаят какво ще се хареса на конкретния потребител и да адресират лично посланията си към него - било то чрез съобщения, имейли или по друг начин. А най-важното е това да се случва автоматизирано и през лична комуникация.

„В последните години все по-важно става и интерактивното съдържание. Има много голямо засилване на използването на различни куизове и игри, увличащи потребителите в комуникация с бранда, така че да се изгради по-силна връзка, която впоследствие да се превърне в активно поведение от тяхна страна“, посочиха от Market Links.

Устойчивостта и етичното пазаруване също набират скорост, тъй като в последните години потребителите в глобален мащаб обръщат все по-голямо внимание на устойчивите решения и екологичната страна на цялостния процес на покупката.

„Потребителите искат и да бъдат чути. Искат компаниите да си говорят с тях. Затова и платформи като чатботовете и всичко, свързано с бързата и активна комуникация, започват да стават все по-важно условие за пазаруващите онлайн. Едновременно с това те искат да имат един унифициран подход за пазаруване. Дали ще пазаруват през приложение, сайт или друг тип електронна среда, те искат да получават един и същ опит и едно и също усещане за цялостния процес“, добави Галя Гогова.

Добавената и виртуалната реалност са друга технология, която активно се застъпва в световните тенденции. Все повече компании по света вече дават възможност на потребителите да видят в дигитална среда как биха могли да използват даден продукт в ежедневието си.

Друга водеща тенденция е засилването на инфлуенсър маркетинга, като фокусът се обръща към микроинфлуенсърите, които разполагат с по-ангажирана аудитория и личното отношение играе много по-голяма роля, а възможностите за различни модели за плащане и доставка допълват списъка, представен от Market Links.

Market Links и списание Enterprise представиха проучването “Пулсът на онлайн потреблението в България 2024“.

..... у нас

Според доклада „Пулсът на онлайн потреблението в България 2024“ у нас потребителите на интернет наброяват 4,8 млн. души - 81% от българите влизат в мрежата всеки ден, а 5% - между един и четири пъти седмично. 71% от тях, или 3,3 млн. души, са направили поне една покупка през последните шест месеца на 2023 г., като жените (76%) имат леко предимство пред мъжете (65%).

По отношение на поколенческите разлики, представителите на поколението Z (81%) и милениалите (82%) са най-честите купувачи в онлайн пространството. Те пазаруват през интернет значително в по-голяма степен от по-възрастните потребители, 56% от които са направили покупка през онлайн магазин в изследвания от Market Links период.

Попитани за подхода си при избор на стоки, 71% от българските привърженици на онлайн пазаруването посочват, че са сравнявали цените на различните предложения, а 52% - сходните продукти в различните платформи. В същото време най-разпространената стратегия при избора на конкретен продукт (60%) е четенето на ревюта за стоките, следвано от проверката на марката в профилите ѝ в социалните мрежи (49%) и гледането на видеа – 40%.

Относно категориите продукти, които най-често купуват българите онлайн, на първо място в проучването на Market Links и списание Enterprise в челото излизат дрехите (72%), козметиката и продуктите за тяло (35%) и книгите, учебниците и игрите (27%). Домакинските електроуреди са четвърти с 25%, а топ пет затваря потребителската електроника – 24%.

Най-голям процент от привържениците на онлайн пазаруването у нас – 61%, предпочитат да плащат за покупките си с наложен платеж, а най-предпочитаният начин за доставка е до офис на куриер – 49%.

България в контекста на глобалните тенденции

Като цяло българските потребители и платформи за онлайн пазаруване са в крак с глобалните тенденции. Българският пазар се радва на висок дял на пазаруващите онлайн, като основното устройство, през което се случва това, е мобилният телефон. От гледна точка на предварителното проучване и влиянието на рекламите и промоциите той също се развива в тон с глобалните нагласи, както и по отношение на важността, която потребителите отдават на доверието в брандовете и търсенето на вдъхновение за пазаруване в социалните медии.

Както в глобален мащаб, така и у нас интерактивното и визуалното съдържание играят водеща роля при избора на продукти онлайн.

Но има и акценти, на които българските брандове и платформи за онлайн пазаруване трябва да обърнат специално внимание. Това са въвеждането на виртуална и добавена реалност, омниканалните продажби, устойчивото и етичното пазаруване и използването на AI и други иновативни технологии.

„В момента натискът е отвътре, от потребителите, но такъв ще дойде и отвън, когато чужди онлайн магазини започнат да предлагат услуги, съобразени с тези категории. Така че, който не се адаптира бързо и не се опита да въведе иновации, които да отговарят на изискванията на потребителите, ще загуби своето място на пазара“, категорична беше в заключение Галя Гогова от Market Links.