Един малък електромобил започва да оказва все по-голямо влияние върху световната автомобилна индустрия. Не самото електрическо превозно средство, а неговата цена и потенциалът му да разруши местните автомобилни индустрии по света.

Произведеният от китайската BYD Seagull (чайка), малък изцяло електрически хечбек, започва от едва 69 800 юана (или по-малко от 10 000 долара) и според съобщенията генерира все по-големи приходи на налагащия се на пазара автомобилен производител.

Последният момент от тази приказка за Seagull е свързан с това, че моделът носи на BYD печалба от електрически автомобили там, където традиционните американски и европейски производители в повечето случаи не успяват да реализират такава. В комбинация с експанзията на китайските производители на автомобили в Европа, Латинска Америка и други страни, този факт кара ръководителите на индустрията от Детройт и Тексас до Германия и Япония да изпитват сериозни притеснения.

Seagull може да бъде "сигнал за останалата част от автомобилната индустрия", казва Тери Войчовски, бивш служител на General Motors, който сега е президент за автомобилния сектор в инженерно-консултантската компания Caresoft Global. "Това е значимо събитие."

Въпреки че Seagull все още не се продава в САЩ, BYD разширява дейността си в световен мащаб и някои смятат, че е само въпрос на време повече произведени в Китай автомобили да пристигнат както на американския, така и на европейския пазар. Тази перспектива създава главоболия на световните производители, които се опасяват, че китайски конкуренти като BYD, подкрепян от Уорън Бъфет, могат да наводнят пазара, да подбият местното производство и цените на автомобилите в техен ущърб.

"Навлизането на евтини китайски автомобили - които са на толкова ниски цени, защото са подкрепени с властта и финансирането на китайското правителство - на американския и европейския пазар може да се окаже събитие, което да доведе до изчезване на местните автомобилни сектори", става ясно от доклад от миналия месец на Alliance for American Manufacturing, група за защита на американското производство.

BYD е продала 1,57 млн. електрически автомобила с батерии през миналата година, като през 2020 г. тази бройка е била значително по-малка - едва 130 970. Този ръст на продажбите беше достатъчен, за да може компанията да изпревари Tesla и да стане най-големият производител на електрически превозни средства в света в края на 2023 г.

Този възход на BYD и други китайски производители мотивира главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск през януари да предупреди, че те ще "съборят" световните си конкуренти, ако не бъдат въведени търговски бариери.

Според изчисления на Bernstein растежът на BYD, включително продажбите на автомобили, които не са електрически, е постигнат чрез по-голям износ извън Китай: На чуждестранните пазари се падат около 10% от над 3 млн. продажби на BYD през миналата година, като този дял се е удвоил от началото на годината.

Как се представя Seagull

Управлението на Seagull не се различава от това на Chevrolet Bolt, Nissan Leaf или BMW i3. Той ускорява бързо, тих е и има приятно изглеждащи екрани, а купето е съвкупност от пластмаса и меки точки, включително спортни и удобни седалки.

Seagull, известен също като BYD Dolphin Mini в Латинска Америка, е малко по-малък от вече спрения от производство Chevrolet Bolt EV на GM, а официално обявеният му пробег от около 300 км с едно зареждане (400 за някои модели) - по-малък от този на много конкуренти, които днес се продават в САЩ и Европа, все пак в съответствие с много изцяло електрически автомобили от първо поколение. Максималната скорост на Seagull достига около 130 км/ч, като моделът разполага с едва 74 конски сили - по-малко от мощността на повечето модели, които се продават в САЩ.

Основните предимства на китайския производител обаче са в конструкцията, батериите и доставките на части, посочват от Caresoft пред CNBC.

Консултантската компания разглобява BYD Seagull парче по парче, за да направи сравнителен анализ на малкия електромобил с тези на други стартиращи компании и традиционни производители. Базираната в Ливония, Мичиган, компания е разглобила и направила сравнителен анализ на повече от 30 китайски електромобила от производители като BYD, Nio, XPENG и други, използвайки цифров и физически анализ на всяка част - от болтове и ключалки до седалки, двигатели и корпуси на батерии. След това тя определя как нейните клиенти - главно производители на автомобили и доставчици - могат да подобрят ефективността и да намалят разходите за своите продукти.

Нейното първоначално проучване на Seagull установява, че той е ефективно и опростено проектиран, конструиран и изпълнен, но с неочаквано качество и високо ниво на надеждност.

"Това, което са направили, е направено много добре", казва Войчовски. "Направено е ефикасно."

Заключението на анализаторите е, че за цената си това е добре оборудван автомобил. BYD понижи началната цена на модела с 5% по-рано този месец, от приблизително 11 000 долара по-рано в началото на годината.

За да може да продава Seagull в САЩ обаче, китайският доставчик ще трябва да отговаря на федералните изисквания за превозните средства, които ще увеличат разходите за производството на модела. Но дори при това положение, той пак се очаква да влезе на местния пазар с много по-ниски цени. Според Cox Automotive сегашната средна цена на електрически автомобил в САЩ е над 52 000 долара. BYD обяви миналия месец, че ще започне да продава Seagull/Dolphin Mini EV в Мексико за 358 800 песос (или около 20 990 долара).

Според Caresoft BYD е постигнала успех в областта на технологията на батериите, вътрешните доставки, известни още като вертикална интеграция, и производството на части. Най-забележително е разработването от BYD на евтини технологии за батерии, чието производство е много по-евтино от литиево-йонните вариации, които обикновено се използват в американските електромобили. BYD, съкращение от Build Your Dreams, за първи път използва своите технологии за батерии Blade в смартфоните и оттогава се превърна в един от най-известните китайски производители на автомобили. Фокусът на компанията върху ефективността на превозните средства напомня на американския лидер в областта на електрическите превозни средства Tesla, който също успя да намали разходите за своите модели през годините.

Традиционните производители на автомобили обаче едва сега се опитват да тръгнат по този път, въвеждайки производствения процес на гигакастинг и вертикалната интеграция на важни части като двигатели, батерии и други компоненти. Самата Tesla също се адаптира бързо към конкуренцията.

Но BYD все пак намира начин да се отличи, като въвежда нови и актуализирани продукти, от една страна, а от друга - бързо разширява производството си, планирайки нови фабрики в Тайланд, Бразилия, Индонезия, Унгария, Узбекистан и евентуално Мексико.

Като се прибавят и други предимства като правителствена подкрепа, по-ниски разходи за труд и нарастващ производствен капацитет, компанията представлява все по-голяма заплаха за глобалните си конкуренти.

Нарастващи опасения

Възходът на BYD идва в несигурен момент за динамиката на световната автомобилна индустрия. Докато китайските производители на автомобили се разрастват, традиционните американски и европейски компании в сектора се свиват както на вътрешния си пазар, така и в Китай.

Спадът в САЩ дойде с навлизането на японски автомобилни производители като Toyota Motor, Nissan Motor и Honda Motor, както и наскоро на южнокорейския автомобилен гигант Hyundai Motor и неговото подразделение Kia. Трите големи местни производителя - GM, Ford и Chrysler, които сега са собственост на Stellantis - са свидетели как пазарният им дял в САЩ пада от 75% през 1984 г. до около 40% през 2023 г., според данни от индустрията.

Политиците в САЩ, загрижени за местната си автомобилна индустрия, взеха на прицел китайския внос, а законодателите в Европа започнаха проучване на основните причини за възхода на електромобилите, произведени в Китай.

"Много сме загрижени за това, че Китай се опитва да завладее нашата индустрия в САЩ, дори когато изграждаме този невероятен гръбнак на производството", акцентира министърът на енергетиката на страната Дженифър Гранхолм на 6 март по време на дискусионен панел на събитие на Axios.