За разлика от похотливите, кръвожадни и религиозно фанатични Тюдори, сравнително краткото управление на техния наследник крал Джеймс I (управлявал Шотландия като крал Джеймс VI от 1567 до 1625 г., а Англия и Ирландия само 22 години - от 1603 до 1625 г.) рядко се появява на екран.

Това е причината повечето от сценичните костюми за новия минисериал, посветен на историята му, да са изработени буквално от нулата.

Цяла армия от занаятчии работи под находчивия поглед на дизайнерката Ани Саймънс, за да облече стотици актьори.

Сюжетът се развива в минисериала "Мери и Джордж" с участието на носителката на "Оскар" Джулиан Мур и Никълъс Галицин, пише BBC.

Продукцията разказва реалната история на майка и син, които работят заедно, за да се издигнат в двора на крал Джеймс – чрез секс, ласкателства и поредица от добре организирани схеми, утвърждавайки се като двама от най-близките му съветници.

Базиран на биографичната книга на Бенджамин Уули "Убиецът на краля" от 2017 г., това е стилен, мрачен и хумористичен поглед към драмата от този период в духа на филма "Фаворитката" на Йоргос Лантимос и Тони Макнамара от 2018 г. и тв сериала "Велика", изпълнен с машинации, солени обиди и много гола плът.

"Мери е човек, който няма никаква самостоятелност, собственост и никаква стойност, освен чрез мъжете, за които е омъжена, или чрез децата си от мъжки пол", споделя Джулиан Мур пред BBC за своята трудна роля.

"Има нещо много открито в това, което тя прави... Това е като: защо не? Защо да не опитам?" Мери е централната сила на сериала, колкото прагматична, толкова и задвижваща.

"При Джордж тя вижда, че той е неин пълномощник", допълва Мур. "Той е това, което тя иска да бъде."

Дъщеря на оръженосец от Лестършир, истинската Мери твърди, че има благородническо потекло, но тъй като семейството ѝ не разполага с много пари и репутация, в тийнейджърска възраст започва да работи като "прислужница" при по-богат роднина - и там среща бъдещия си съпруг, земевладелеца Джордж Вилиърс.

Вторият им син, също кръстен Джордж, се ражда през 1592 г. След като съпругът ѝ умира и оставя нея и децата ѝ без нищо, Мери предприема действия.

Събирайки средства, за да даде на симпатичния и чаровен Джордж необходимите умения, тя прави всичко възможно кралят бързо да забележи 20-годишния ѝ син - първо по време на лов, а по-късно, когато Джордж е назначен за носител на кралската купа.

Скоро Джордж Вилиърс се сближава с краля, измества предишния фаворит граф Съмърсет и се сдобива с редица имоти и титли, в резултат на което става херцог на Бъкингам - единственият човек извън кралското семейство, назначен за английски херцог по това време.

Когато Джордж се мести там, останалата част от семейството го последва, а Мери се превръща в близка съпруга и почти майчинска фигура за краля.

Семейството участва активно във вземането на решения както в страната, така и в международен план.

Въпреки че историците все още са неоправдано пестеливи, когато става въпрос за обозначаване на сексуалната ориентация, не е нужно да се чете между редовете, за да се разбере естеството на тези отношения.

Джеймс I е известен с това, че е имал редица любими мъже и дори историкът Майкъл Б. Йънг го определя като "най-изявената хомосексуална фигура в ранния модерен период".

В писмата, които си пишат, Джеймс нарича Джордж "сладкото си дете и съпруга", докато Джордж се определя като "твоя най-покорен роб и слуга и дог Стийни" (прозвище, произлизащо от Свети Стефан, за когото се казвало, че имал "лице на ангел"). Свидетелства за връзката им могат да бъдат проследени в Лондон и днес.

Поредицата се заиграва с огромното привличане и присъщата уязвимост на властта. В центъра на тази мрежа се намира един параноичен крал.

Тони Къран, който влиза в ролята на Джеймс I, разказва за разговора си с Бенджамин Уули за това какво е накарало монарха да се чувства добре.

"Той ми каза термина: "подхранван от страха", обяснява Къран. "Татко (Хенри Стюарт, лорд Дарнли) е убит, мама (Мария I, кралица на Шотландия) е екзекутирана, Джеймс е отвлечен като дете. Параноята можела да го направи изменчив, но също така изисква близост: нуждата да се знае на кого да се вярва и кой да се избягва."

В "Мери и Джордж" има много интриги и коварство, но поредицата изследва по-съществените чувства, загатнати между Джеймс и Джордж.

"Винаги сме говорили за тяхната връзка и... колко от нея е била транзакционна, с цел изкачването на Джордж по социалните стъпала", казва Галицин пред BBC. "Но в определен момент имаше дълбока любов и грижа."

Джеймс I може би е имал основателна причина да се страхува от най-близките си.

Според интерпретацията на Уули, Мери и Джордж може да са имали нещо общо със смъртта му - за него се твърди, че е отровил монарха със съмнително, потенциално съдържащо волски трън "лекарство", докато той е лежал болен (влиянието на Мери върху краля е такова, че тя уволнява един от лекарите му).

Все още има много догадки около смъртта му, но в това е и забавлението на една тв поредица. Тя може да подбере и доразвие фактите и интерпретациите в нещо друго, не просто да чете между редовете, а да драска в тях и над тях, да разкрасява детайлите и да добавя много повече секс.

В основата на "Мери и Джордж" са социалната интелигентност и склонността към заплахи и подкупи, които са необходими, за да подобриш положението си - на всяка цена.

"За съжаление, изглежда, че установяваме йерархия, без значение къде се намираме, всяка култура го прави", казва Джулиан Мур. "И хората са склонни да искат да преминат през йерархията, за да стигнат до върха."

Терминът, който обикновено използваме за това, е "социално катерене", но в неговата формулировка има нещо присъщо на осъждането – може би скритата идея, че е по-малко подозрително да се родиш с огромни привилегии, отколкото да ги постигнеш с усилия.

Джордж е убит три години след смъртта на Джеймс, на 35-годишна възраст. Той е намушкан с нож от Джон Фелтън, уволнен офицер от армията, който смята, че е пренебрегнат за повишение от херцога на Бъкингам (чиято репутация се е влошила изключително много през последните години).

През изминалите векове фамилията Вилиърс остава вплетена в британския кралски и политически живот. Всъщност според Джералд Малкълм Томсън, бащата на Джордж вече може да бъде проследен като общ прародител на 16 различни британски министър-председатели, включително на Дейвид Камерън.

Веднъж затвърдена, аристократичната власт рядко отслабва. Колкото по-високо се изкачваш, предполага сериалът, толкова по-сериозно може да паднеш, но тази власт може да направи приземяването по-меко за бъдещите поколения.

Снимки: Twitter/ Mary & George Updates