Преди малко повече от 10 години, през октомври 2013 г., самолет A320 на Wizz Air, пристигащ от Будапеща, влезе в новинарските заглавия, превръщайки се в първия търговски пътнически полет, кацал някога на международното летище Al Maktoum, известно още като Dubai World Central (DWC).

Това съвсем ново летище, разположено на около 30 километра югозападно от центъра на Дубай, е проектирано да се превърне в недалечно бъдеще в най-голямото и най-натовареното в света. Визията му беше - и все още е - за футуристичен мегахъб, който да гарантира, че ролята на емирството като основен възел на световната икономика няма да се сблъска с проблеми с капацитета в близко бъдеще.

Dubai Airports, летищният орган, който управлява както Dubai International (DXB), така и новото летище, обещава, че когато то бъде завършено, ще може да обслужва повече от 160 милиона пътници годишно, както и 12 милиона тона товари. В перспектива това е с близо 63 млн. пътници повече, отколкото сегашното най-натоварено летище в света - Hartsfield-Jackson Atlanta International, е обслужило през 2022 г., и с близо 100 млн. повече, отколкото Dubai International. DXB вече е най-натовареното летище в света извън САЩ и основната международна врата на Дубай.

Въпреки това, десетилетие и една пандемия след първия пътнически полет и цели 13 години след първото отваряне за товарни операции, най-новото летище на Дубай все още е в процес на изграждане.

DWC е намерило своята роля като център за поддръжка, ремонт и възстановителни работи на самолети (MRO на езика на глобалната индустрия). То също така е домакин на редица оператори на товарни въздушни превози (включително Emirates Cargo, дъщерното дружество за товарни превози на флагмана в самолетните превзи на ОАЕ) и обслужва някои чартърни полети.

Редовните пътнически услуги обаче са ограничени до тези, предоставяни от няколко нискотарифни превозвача, които извършват полети предимно до Източна Европа, Русия и Централна Азия.

И така, какво се случва с тези амбициозни планове? И кога ще как израства най-голямото летище в света?

„Летище на бъдещето“

Неотдавнашното авиошоу в Дубай, което се проведе през 2023 г. на специално изграденото за целта място на международното летище DWC, предложи някои интригуващи намеци за това какво предстои - и някои прозрения за дългосрочната стратегия на Dubai Airports.

"Дадохме приоритет на разширяването и инвестициите в DXB, за да отговорим на изискванията и плановете на нашите клиенти", казва Пол Грифитс, главен изпълнителен директор на Dubai Airports, пред CNN. "Това ще продължи до усвояването на целия възможен капацитет."

Планът е да се увеличи максимално настоящият капацитет чрез "прилагане на иновативни технологии и преосмисляне на използването на пространството", казва Грифитс, „като се добавят още 20 млн. пътници към настоящия годишен капацитет от 100 млн. пътници“.

"Това разширяване не само ще посрещне краткосрочния растеж, но и ще ни осигури допълнително време за изготвяне на стратегия за поетапното допълнително разширяване на DWC. Прогнозите ни за 2023 г. са за 86,8 млн. пътници, а за 2024 г. и 2025 г. - съответно 88,2 млн. и 93,8 млн. пътници", допълва той.

През ноември Грифитс посочва пред AFP, че когато капацитетът бъде достигнат, "ще имаме нужда от ново летище. Това ще трябва да се случи на някакъв етап през 2030 г.".

"DWC е вълнуваща перспектива", казва Грифитс пред CNN през януари тази година. "Бъдещото развитие на Фаза 2 представлява значителна възможност, която ни позволява да строим от нулата в съответствие с по-широките цели и планове за растеж на Дубай."

По думите му вече се изготвят проекти за новите части на мегалетището.

Промяна на бизнес модела

Нови визуализации на мегалетището на Дубай не са публикувани от десетилетие, но главният изпълнителен директор на Dubai Airports Пол Грифитс казва, че екипът скоро ще работи по нови амбициозни проекти. Пред списание Business Traveller той загатва за „модулен подход за постепенно разширяване на DWC в график, който може да продължи до 2050 г.“

"Не планираме летище с терминали", казва той. "Ще променим изцяло бизнес модела на летищата, ще ги направим много по-интимни и ще се отървем от всички остарели процеси, на които трябваше да подлагаме клиентите си твърде дълго време."

Летището ще бъде централен елемент от много по-мащабен проект, наречен Dubai South, който предвижда създаването на цял нов град в пустинята с площ 145 кв. км на юг от Дубай. Този нов град, от който някои части вече започват да се оформят, ще има осем квартала, всеки разпределен за определена индустрия или дейност, с комбинация от жилищни и търговски зони. Летището ще бъде в центъра на аерокосмическия комплекс на Дубай, в който ще влиза и наскоро обявения инженерен център на Emirates за 950 милиона долара.

Истинската повратна точка обаче ще настъпи в деня, в който местният гигант Emirates и неговият по-малък партньор flyDubai, се преместят на новото летище от сегашния си дом в Dubai International. Този ход отдавна се планира, но все още няма точна времева рамка.

Според Надин Итани, програмен ръководител за управление на въздушния транспорт в University of Surrey в Англия, преминаването на Emirates към DWC е повече от физическо преместване:

„Това е стратегическо пренасочване в отговор на променящата се динамика на глобалния въздушен транспорт и търговския пазар. Залогът на Дубай на DWC като бъдещ мегахъб не е изолиран ход. В момента в региона има надпревара за инвестиране в нови, мащабни летищни съоръжения и никой не иска да изостава“.

Водещите превозвачи в региона се стремят не само към своя дял от глобалните пътнически потоци, а и към позициониране на столиците си като международни търговски центрове и утвърждаването им като туристически дестинации. Футуристичните нови летища ще подкрепят тези усилия.

Открито наскоро през 2014 г., международното летище Hamad в съседен Катар, пряк конкурент на Дубай на пазара за свързаност на дълги разстояния, се стреми да разшири капацитета си до повече от 60 милиона пътници годишно. Това се добавя към други проекти за разширяване на летища в регион - откриването на чисто ново летище на стойност 1,8 милиарда долара в Маскат, Оман, през 2018 г., новият терминал на стойност 1,1 милиарда долара в Бахрейн, открит през 2021 г. и наскоро, през ноември 2023 г., на грандиозния терминал в Абу Даби – Terminal А, съоръжение от 780 000 квадратни метра, което може да обслужва до 79 самолета едновременно.

В северния край на Персийския залив международното летище на Кувейт изгражда нов терминал, проектиран от известната британска архитектурна компания Foster+Partners, който първоначално ще има капацитет да обслужва 25 милиона пътници годишно, с възможност за 50 милиона в бъдеще.

А на по-малко от 30 километра от центъра на Дубай, международното летище Shardja, което е основно дом на нискотарифния превозвач Air Arabia, също увеличава капацитета си до 20 милиона пътници годишно. Саудитска Арабия също така подготвя мащабно разширяване на летището като част от своята визия за 2030 г., като отпусна 100 милиарда долара, за да подкрепи въздушната свързаност на кралството и да го превърне в една от най-добрите туристически дестинации в света.

В допълнение към нова международна авиокомпания Riyadh Air, саудитската столица се сдобива и с ново гигантско летище. Новото летище на Рияд с шест писти всъщност ще бъде построено на същото място, на което е сегашното, като напълно ще го замени. То ще има капацитет за 185 милиона пътници годишно, или почти седем пъти повече от броя, който е обслужил през 2022 г.

По друг начин казано, когато става въпрос за претенция за първото място в състезанието за най-големи летища залозите са по-високи от всякога. И повечето се правят далеч от западния свят.