Tранспортът е една от най-важните области, които трябва да изчисти човечеството, за да се справи с изменението на климата - на него се падат около една четвърт от глобалните емисии. А превозните средства, които се използват ежедневно за всякакви дейности в много части на света, са огромна част от проблема.

След като в началото на месеца MIT Technology Review организира събитие, посветено на бъдещето на батериите и материалите, които се използват в тях, технологичното издание извежда три основни въпроса около електромобилите, които интересуват както потребителите, така и производителите.

Защо няма по-голям натиск за плъгин хибриди по време на прехода към пълни електромобили и могат ли те да играят основна роля?

Всички хибридни превозни средства използват както двигател с вътрешно горене, който изгаря бензин, така и батерия. Но има два ключови подвида, които имат значителни различия.

Плъгин хибридите могат да се зареждат с помощта на EV зарядно устройство и да се движат на къси разстояния на електричество, докато конвенционалните хибриди имат малка батерия, която помага за възстановяване на енергията, която иначе би била изразходвана, което увеличава разхода на гориво. Те винаги работят на бензин. Но така или иначе всяка технология, която помага за незабавното намаляване на емисиите, може да помогне за справяне с изменението на климата и дори конвенционален хибрид ще намали вредното влияние с около 20%.

Според експертите хибридите са чудесен вариант за хора, които все още не са готови да преминат на чисти електромобили, тъй като този тип превозни средства често имат пробег от около 80 километра на електричество, което ги прави подходящи за кратки разстояния. Те обаче не са идеалното решение - от една страна са склонни към повече проблеми както от електромобилите, така и от превозните средства, задвижвани с твърдо гориво, а от друга – те се нуждаят от малко повече поддръжка.

Ще може ли настоящата технология и инфраструктурата за зареждане да поддържа голям брой електромобили?

Този въпрос засяга една от най-големите потенциални бариери пред приемането на електромобилите: наличието на зарядни станции.

В много части на света има огромна нужда от изграждане на повече зарядни устройства за поддръжка на електрическия автопарк, който вече е на пътя, да не говорим за всички нови, които се произвеждат и продават всяка година. Някои агенции препоръчват да има едно обществено зарядно за всеки 10 електромобила на пътя, въпреки че фактори като гъстота и нива на зареждане в домашни условия означават, че различните общности ще имат различни нужди.

САЩ са имали около 24 електромобила на зарядно към края на 2022 г., докато ЕС е на около 13. Китай е сред водещите нации с около осем. Подобряването на това съотношение е от решаващо значение, за да се чувстват повече водачи комфортно с електромобили.

Но изграждането на мрежата за зареждане е изключително мащабен проект и изглежда различно за различните общности. В гъсто населените градове много хора живеят в апартаменти, а не в еднофамилни къщи с гаражи, така че там ще са необходими още повече обществени зарядни станции, за да се компенсира липсата на домашно зареждане.

В същото време за по-бедните извънградски общности изграждането на зарядни устройства може да бъде предизвикателство. Тези така наречени „пустини за зареждане“ често са жертва на проблема „кокошката или яйцето“: има липса на търсене на зарядни устройства, защото хората не карат електромобили, а хората не карат електромобили, защото няма зарядни станции. Публичното финансиране ще бъде от ключово значение за запълване на празнините в тези райони, изоставени от частните компании.

Изводът е, че в даден момент инфраструктурата за зареждане може да бъде достатъчна, но това ще отнеме много време и пари.

Какво ще кажете за водорода - може ли той да е алтернатива на батериите?

Краткият отговор е, че има много причини за скептицизъм към твърденията, че водородът ще спаси трансформацията на превозните средства. Малък брой превозни средства по пътищата днес използват водород като гориво. Toyota Mirai е един от най-популярните модели с водородни горивни клетки на пазара, въпреки че миналата година бяха продадени само няколко хиляди.

Голямото предимство е, че зареждането с гориво на такава основа много наподобява зареждането на превозно средство, задвижвано с газ днес, като отнема само няколко минути. Дори и на най-бързите зарядни устройства може да отнемат около половин час, за да заредят един електромобил, така че водородът е определено по-бърза алтернатива. Но поради редица причини водородните превозни средства са по-скъпи както за закупуване, така и за поддръжка - и е много вероятно да останат такива. Водородът има и по-добри приложения в тежката промишленост и торовете и дори в превоза на дълги разстояния, но електромобилите вероятно ще бъдат най-добрият вариант за екологичен транспорт още дълго време.