Бързият възход на електронната търговия с бързооборотни стоки и търговците в сектора като Shein и Temu променя световната индустрия за въздушни товари, тъй като те все по-често се съревновават за запазване на ограничения капацитет. От това дали една компания ще успее да договори въздушните си доставки зависи дали тя ще привлече потребителите с бързи срокове, обясняват източници от индустрията пред Reuters.

Shein, PDD Group, Temu и TikTok Shop на ByteDance, които наскоро отвориха своите платформи и в САЩ, изпращат по-голямата част от продуктите си директно от фабриките в Китай до купувачите по въздух в индивидуално адресирани пакети. А нарастващата им популярност - според доклад на Конгреса на САЩ от юни 2023 г. Shein и Temu заедно изпращат почти 600 000 пакета до Съединените щати всеки ден - увеличава разходите за въздушен превоз от азиатски хъбове като Гуанджоу и Хонконг, което води до недостиг на капацитет.

"Водещата тенденция, която оказва влияние върху въздушния превоз на товари в момента, не е Червено море, а китайските компании за електронна търговия като Shein и Temu", казва Базил Рикар, директор на операциите за Голям Китай в спедиторската компания Bollore Logistics.

Според данни, обобщени от Cargo Facts Consulting, Temu изпраща около 4000 тона на ден, Shein - 5000 тона, Alibaba.com - 1000 тона, а TikTok - 800 тона. Това се равнява на около 108 товарни самолета Boeing 777 на ден, твърди консултантската компания.

Според Coresight Research, благодарение на голямото търсене на облекла на ниски цени, само Shein представлява една пета от световния пазар на бърза мода, измерен чрез продажби, и стимулира растежа на китайската индустрия за електронна търговия. Бързата мода вече съставлява половината от общия обем на трансграничните пратки за електронна търговия в Китай и заема около една трета от световните самолети за превоз на товари на дълги разстояния, според доставчика на данни за трансграничния транспорт Baixiao.com.

Растежът на Shein и Temu изтласква другите индустрии от товарните самолети, точно когато световният бизнес се опитва да намери алтернативни логистични варианти на корабните доставки заради прекъсването на коридорите през Червено море.

"Когато настъпи кризата със Суецкия канал, нямаше капацитет, който да бъде купен, защото електронната търговия беше изкупила всичко", казва пред информационната агенция ръководител на въздушен товарен превозвач, пожелал анонимност.

Според няколко други източника изразеното търсене на въздушни превози от страна на компаниите за бърза мода е започнало да се увеличава драстично през втората половина на миналата година.

Източник от германската логистика коментира, че дори технологични гиганти като Apple транспортират максимум 1 000 тона на ден и нарастващото търсене на товари от бързата мода може да измести традиционните дългосрочни клиенти, тъй като те се борят за ограничен въздушен капацитет.

Някои въздушни превозвачи реагираха на повишеното търсене на електронната търговия, като предоставиха допълнителен чартърен капацитет, "който вече е силно резервиран в дългосрочен план", посочва говорител на германската логистична компания Schenker.

Търсене на капацитет

Внезапният скок в търсенето на бърза мода, който започна миналата година, повиши цените на въздушните товари от Китай и породи опасения за недостиг на капацитет в дългосрочен план.

"Въз основа на това, което видяхме, този модел на въздушна електронна търговия не е устойчив нито от гледна точка на печалбата, нито от гледна точка на околната среда", казва Гилермо Очово, директор в Cargo Facts Consulting, като добавя, че както Shein, така и Temu се ориентират повече към морския транспорт заради високите разходи за въздушния превоз и обмислят откриването на складове извън Китай, за да съкратят времето за транспортиране до други региони.

В прогнозата си за търговския пазар за 2023 г. Boeing изчислява, че флотът за товарни въздушни превози в Китай ще се увеличи повече от три пъти до 750 самолета между 2022 г. и 2042 г. Изпълнителният директор на Unique Logistics на свой ред добавя, че компаниите за електронна търговия се опитват да търсят директно авиокомпаниите, за да си осигурят по-голям капацитет.

"Както разбираме, Temu търси да наеме 12 широкофюзелажни товарни самолета. Те претърсват пазара за всички самолети, които могат да намерят. Получихме дори запитване до нашия уебсайт", посочва пред Reuters Марк Шлосберг, изпълнителен вицепрезидент на отдел "Въздушни товарни превози" в Unique.

Найл ван де Вуу, главен директор по въздушните превози в платформата за сравняване на тарифите за въздушния и морския транспорт Xeneta, казва, че бързооборотните модни марки предизвикват "търговски дисбаланс", тъй като големи количества товари напускат Хонконг, но обемите на стоките са "много по-малки при обратния път през Тихия океан".

Въздействието на новите китайски гиганти в електронната търговия е "променящо играта", категоричен е Шлосберг. "Те се очертават като най-важните двигатели в индустрията."