Приглушените звуци на почукване и шлайфане от работилницата се чуват на първия етаж на Bario Neal, бижутериен магазин във Филаделфия.

В трепетно очакване там е Хейли Фарлоу, 28-годишна учителка, която сама проектира годежния си пръстен.

С бъдещия й съпруг са категорични, че не желаят бижута, които нанасят щети на планетата или експлоатират труда на хората в минното дело.

Затова планират да си купят диаманти, отгледани в лаборатория.

"Повечето от моите приятели притежават отгледани в лаборатория диаманти. И мисля, че това просто отговаря на начина ни на живот, на икономиката и на това, което преживяваме", казва Фарлоу пред FastCompany.

В САЩ продажбите на диаманти, отгледани в лаборатория, са скочили с 16% през 2023 г. спрямо 2022 г., според Едан Голън, анализатор на индустрията.

„Мафиотски съпруги“: TikTok тенденция връща кожените палта в игратаСтилът мафиотска съпруга включва животински щампи, тежки златни бижута, лъскави кожени панталони и задължително – масивното кожено палто

Постове в социалните медии показват, че милениалите и поколението Z с гордост обясняват покупката на своите диаманти, отгледани в лаборатория, по причини, свързани с устойчивостта и етиката.

Но доколко те са устойчиви, е под въпрос, тъй като производството на един диамант изисква огромно количество енергия, а много от големите производители не са прозрачни за дейността си.

Фарлоу казва, че изборът на лабораторно отгледани диаманти прави пръстена "по-специален", защото материалите са доставени от реномирани компании. Всички лабораторни диаманти на Bario Neal са произведени с възобновяема енергия или емисиите, които се отделят за производството им, са компенсирани с въглеродни кредити, с които се заплаща за дейности като засаждане на дървета.

Но това не е обичайно за лабораторно отглежданите диаманти.

Много компании са базирани в Индия, където около 75% от електроенергията се произвежда от въглища. На уебсайтовете си те използват думи като "устойчив" и "природосъобразен", но не публикуват докладите си за въздействието върху околната среда и не са сертифицирани от трети страни, твърдят FastCompany.

Офис за $388 милиона: Диамантената борса в Сурат е по-голяма от ПентагонаСградата разполага с 4700 офис помещения, които могат да се използват и като малки работилници за шлифоване и полиране на диаманти

Cupid Diamonds, например, заявява на уебсайта си, че произвежда диаманти по "природосъобразен начин", но не отговаря на въпроси за това какво прави диамантите ѝ устойчиви.

Китай е другата голяма страна, в която се произвеждат диаманти. Сред водещите производители са Henan Huanghe Whirlwind, Zhuhai Zhong Na Diamond, HeNan LiLiang Diamond, Starsgem Co. и Ningbo Crysdiam.

Нито един от тях не отговори на запитванията за коментар, нито публикува подробности откъде получава електроенергия. През 2023 г. повече от половината от електроенергията в Китай се добива от въглища.

Диамантите не са най-добрите приятели на инвеститорите Скъпоценните камъни загубиха значителна стойност през последните няколко месеца, като цените им са намалели с 18% от историческите си върхове през февруари 2022 г.

В САЩ компанията VRAI, чиято компания майка е Diamond Foundry, управлява леярна, за която твърди, че е с нулеви емисии и работи с водноелектрическа енергия от река Колумбия.

Мартин Рошисен, основател и главен изпълнителен директор на Diamond Foundry, коментира, че енергията, която VRAI използва за отглеждането на диамант, е "около една десета от енергията, необходима за добив".

Но Пол Зимниски, експерт в диамантената индустрия, заявява, че компаниите, които са прозрачни по отношение на веригата за доставки и използват възобновяема енергия, "представляват много малка част от производството".

"Има много компании, които се възползват от еуфорията, че нещо е екологично чист продукт, а всъщност не правят нищо екологично", допълва той.

В Шри Ланка показаха най-големия естествен сапфир в света с тегло 310 кгСтраната е водещ износител на сапфири и други скъпоценни камъни

Каква е технологията

Лабораторните диаманти обикновено се изработват в продължение на няколко седмици, като въглеродът се подлага на високо налягане и температура, имитиращи естествените условия, при които се образуват диамантите под повърхността на Земята.

Технологията съществува от 50-те години на миналия век, но произведените диаманти се използват предимно в индустрии като обработка на камъни, минно дело и стоматологични инструменти.

С течение на времето лабораториите, или леярните, се усъвършенстват в отглеждането на камъни с минимални дефекти. Производствените разходи намаляват с усъвършенстването на технологията. Това означава, че производителите могат да произвеждат толкова камъни, колкото искат и да избират техния размер и качество, което води до бързо намаляване на цените.

Формирането на естествените диаманти отнема милиарди години и е трудно да бъдат намерени, което прави цената им по-стабилна.

Европа не иска руски диаманти. Кой е най-големият печеливш от товаГолемите западни бижутери, от Tiffany's до Cartier и Van Cleef & Arpels, се дистанцират от доходоносната търговия с диаманти в Русия

Диамантите, независимо дали са отгледани в лаборатория, или са естествени, са химически идентични и изцяло изградени от въглерод. Експертите обаче могат да направят разлика между тях, като използват лазери, за да открият отличителни признаци в атомната структура.

Американският гемологичен институт класифицира милиони диаманти годишно.

Маркетингова битка в ход

С по-ниските цени на лабораторно отгледаните диаманти и все по-честото им предпочитане от млади клиенти, новите диаманти намаляват пазарния дял на естествените.

В световен мащаб лабораторно отгледаните диаманти вече заемат 5-6 % от пазара, а традиционната индустрия не приема това спокойно.

Маркетинговата битка е в ход. Индустрията за добиване на диаманти и някои анализатори предупреждават, че лабораторно отгледаните диаманти няма да запазят стойността си с течение на времето.

"Мисля, че след 5 до 10 години ще има малко клиенти, готови да похарчат хиляди долари за лабораторен диамант. Мисля, че почти всички ще се продават на цена от 100 долара или дори по-ниска", казва Зимниски.

Той прогнозира, че естествените диаманти ще продължат да се продават от хиляди до десетки хиляди долари.

Някои култури например разглеждат годежните пръстени като инвестиции и избират естествени диаманти заради тяхната стойност в дългосрочен план. Това е особено вярно в Китай и Индия, допълва Зимниски.

Когато блясъкът срещне науката: Да правиш бижута от диаманти в лабораторияС навлизането на все повече производители, продажните цени на лабораторно отгледаните диаманти спадат, а марките се стремят да се диференцират, особено чрез дизайна на бижутата

Плащането на хиляди долари за нещо, което губи по-голямата част от стойността си само за няколко години, може да накара купувача да се почувства измамен – елемент, който в момента работи срещу сектора на лабораторно отглежданите диаманти.

"Когато купувате естествен диамант, има история, че той е създаван 3 милиарда години от майката Земя. Това чудно творение на природата не може да се преразкаже за лабораторно отгледан диамант. Много бързо правите връзката между вечността и дълготрайността на любовта", допълват експертите.

"Ако наистина искаме да влезем в техническа рамка, най-екологичният диамант е преработен или рециклиран, защото при него не се използва енергия", казва Зимниски.

Вълкът в кашмир, който върна желанието за TiffanyНе можете да мечтаете, когато говорите в числа.“ Вместо да мислят за рентабилността, Арно призовава своите мениджъри да мислят за това как да създават желание.

Пейдж Нийл, съосновател на Bario Neal през 2008 г., казва, че го е направила, за да "създаде бижута с трайна стойност, които да имат положително въздействие върху хората и планетата".

Всички материали в нейните бижута могат да бъдат проследени по цялата верига на доставка. Магазинът предлага както лабораторно отгледани, така и естествени камъни.

"Бижутата са мощен символ. Те съхраняват спомени. Но когато използваме материали, които са причинили вреда на други хора и на околната среда, за да създадем символ на любов и ангажираност или идентичност, за мен това е в противоречие. Искаме да работим с материали, за които смятаме, че нашите клиенти ще са горди да притежават", допълва Пейдж.