В началото на декември Марк Хамлет отива заедно с тъстовете си в един пъб в северната част на Англия. Снима възрастната си компания, пуска кадъра във Facebook групата Wetherspoons The Game! и пише шеговит коментар:

„Разказах им за играта. Но, моля, не прекалявайте, трябва да си легнат рано“.

В следващите няколко минути масата на тримата е отрупана с вино, бира и шотове. Черпят ги непознати с пожелания за хубава вечер. Съвсем скоро пиенето става толкова много, че зетят започва да го разнася из останалите маси, а после пише:

„Благодаря на всички, ще спят като къпани“.

Защо и как се случва всичко това?

През 2017 г. компанията, притежаваща веригата заведения J D Wetherspoon, пуска мобилно приложение, чиято идея е клиентите да бъдат максимално улеснени. Те могат да поръчват без изобщо да стават от масата – трябва само да посочат заведението, в което се намират, номера на масата си и какво искат. След това системата генерира информацията и я праща към персонала.

Уловката е, че приложението не използва данните за местоположението на телефона. Т.е. клиентът трябва сам да избере къде се намира. А за целите на играта той може да избере и пъб на другия край на страната. Иначе казано, ако един човек седи в кръчма в северната част на Великобритания, той може да поръча в друга, но в южната част. Така напитките ще отидат на масата на някой непознат, а онзи, който ги е поръчал, ще ги плати, т.е. ще черпи.

Дали тази функция на приложението е умишлено оставена да работи по такъв начин или е просто недоглеждане, не става ясно. Но е факт, че благодарение на нея се ражда нова, забавна мода, разказва The Wall Street Journal.

Как смартфоните убиват културата на бароветеТе помагат явлението на самотния човек в ъгъла да се превърне в епидемия

За създател на тази игра се смята 42-годишният Крис Илман. Пред The Guardian той разказва, че идеята му е дошла през 2018 г. в един доста труден за него период.

„Току-що бях приключил с лечението си от рак. Освен това се бях развел и спях в колата си. Имах нужда нужда от нещо позитивно“, казва той.

За дълго време инициативата „Почерпи непознат“ остава сравнително неизвестна. В края на миналата година обаче Facebook за пореден път променя алгоритмите си и започва да предлага на потребителите да се включат в групи, в които до момента не членуват. Така популярността на въпросната избухва. От едва 1000 членове през ноември те рязко стават 400 хиляди.

Илман подхожда с шега. При достигане на 100 хил. членове той си прави татуировка, за да отбележи повода. Обещава и да добави още едно име по съдебен път към собственото си (Spoon по името на веригата пъбове), ако групата доостигне 500 хил. Казва, че вече е предприел нужните стъпки.

7 ресторанта, които разбиват представите за хотелска кухняТе позволяват на гостите да се насладят на висше кулинарно изкуство, след което да се приберат в стаите и да релаксират сред лукс

Междувременно групата заживява свой живот. Започват да се организират състезания, а победителят печели напитки. Всеки, който иска да го почерпят, трябва да качи своя снимка и номер на маса в групата. Модератори преглеждат съдържанието и искат доказателства, че хората са пълнолетни (например снимка на личен документ). Когато напитките станат прекалено много, поръчките спират.

Тези, които са получили напитки, могат да върнат жеста в друг ден. Всъщност това е почти задължително, но никой не може да провери дали наистина се прави. Така или иначе много потребители, искащи да ги почерпят, обещават също да го направят за някой друг.

Днес авторът на идеята Илман казва, че е изумен колко популярна е станала тази игра. Той управлява в свободното си време Facebook група с над 500 хил. членове. Според него благодарение на играта J D Wetherspoon са спечелили около 1 млн. паунда от поръчки. От компанията отказват коментар. Очаква се техният основател Тим Мартин да бъде посветен в рицарство от крал Чарлз III. Веригата е известна с това, че няма профили в социалните мрежи. Те са изтрити през 2018 г., защото Мартин смята, че хората прекарват твърде много време там.

И нека партито не свършва: Градовете с най-евтин нощен живот през 2024 г.За класацията е използвана интересна методика, която анализира разходите на база три бири, 5 км с такси и едно хранене в McDonald's

Да черпиш хората, с които си в кръчмата, има дълбоки традиции във Великобритания. Да купиш напитка на непознат, който вероятно никога няма да видиш с очакване, че той ще върне жеста, е просто нова проява.

Тя изглежда се харесва на хората, защото привръжениците стават все повече и дори започва надпревара и самореклама защо някой заслужава да го почерпят. Често семейства с малки деца разказват как за първи път от месеци са успели да излязат от вкъщи и да се порадват на малко свобода. Или пък някой празнува рожден ден. Друг се е видял със стар приятел.

На Амстердам му писна от купонясващи туристи и има ново послание към тяхЕдна от най-популярните европейски дестинации предприема стъпки, за да обезсърчи посетителите, които се интересуват от канабиса и квартала на червените фенери

Понякога има и истински популярни хора. Например тъстът и тъщата на Хамлет от началото на тази история получават толкова много пиене, че няма какво да го правят. Появяват се дори и нещо като благотворителни инициативи – може да платиш вечерята на някой, останал без пари, или просто за да му оправиш настроението след кофти ден. Илман вече е стартирал и отделна секция в групата, където може да се поръчва храна за нуждаещи се.

Един от администраторите Адам Джей разказва за доста странен случай – жена публикувала снимка, на която се виждало, че е в заведението със своя домашен любимец – пор.

„Можем ли пуснем пор“, попитал Джей останалите администратори. Отговорът бил положителен.

„Изпратиха им доста неща“, спомня си той.