Следователи на Европейската комисия започват същинската част на разследването срещу китайските автомобилни производители през следващите седмици в рамките на проучване дали да бъдат наложени наказателни мита за защита на европейските им конкуренти, съобщава Reuters, позовавайки се на свои вътрешни източници.

Инспекторите ще акцентират върху BYD, Geely и SAIC, като проверката няма да засегне некитайски марки, произвеждани в Китай, като Tesla, Renault и BMW.

Проверката, която беше обявена през октомври и е планирано да продължи 13 месеца, има за цел да установи дали по-евтините електрически автомобили, произведени в Китай, се ползват несправедливо от държавни субсидии. Определяна от Пекин като протекционистична, тя рискува да доведе до ескалация на напрежението между Пекин и Брюксел.

BYD vs. Tesla: Сблъсък на два бизнес модела с неясен изход През 2011 Мъск се присмива на BYD, но в края на 2023 китайският производител успя да детронира неговата компания
Проверките ще се осъществяват на място, в Китай, посочват още източниците на Reuters, като основната им задача е да удостоверят дали отговорите, които китайските автомобилни производители са дали на предварително разпратени въпросници, отговарят на истината.

В документите на Европейската комисия за проверката се казва, че тя е в "начален етап", като посещенията в азиатската страна трябва да се извършат до 11 април.

Миналата седмица Китай започна антидъмпингово разследване на различни марки коняк и бренди, внасяни от Европейския съюз - стъпка, която изглежда насочена към Франция. Страната беше сред членовете на ЕС, които първи се обявиха за контрол на вноса на китайски електромобили.

Делът на произведените в Китай превозни средства на този пазар в Европейския съюз е нараснал до 8% и може се очаква да достигне до 15% през 2025 г., като въпросните модели обикновено се продават с 20% по-евтино от еквивалентите им, произведени от европейски компании.

Китайските съперници на Apple я изпреварват на терена на автомобилитеВъпреки че в средата на 2010 г. се появиха съобщения за интерес на Apple към производство на автомобили, компанията все още не е представила такива планове
Отношенията между Китай и ЕС се обтегнаха от фактори, сред които са и по-тесните връзки на Пекин с Москва след нахлуването на Русия в Украйна. В същото време блокът се стреми да намали зависимостта си от втората по големина икономика в света, особено по отношение на материалите и продуктите, необходими за екологичния му преход.

В същото време китайските производители на електрически превозни средства - от пазарния лидер BYD до по-малките конкуренти като Xpeng и Nio - увеличават усилията си за разширяване на дейността в чужбина, тъй като конкуренцията у дома се засилва, а вътрешният растеж намалява. Затова и много от тях превръщат продажбите в Европа в свой приоритет.

Според последните оценки Китай изпреварва Япония като най-голям износител на автомобили в света през миналата година, като е доставил 5,26 млн. автомобила на стойност около 102 млрд. долара.