Представете си следното:

Настанени сте удобно на седалката в самолета и се наслаждавате на полета, когато гласът на стюардесата нарушава тишината:

"Дами и господа, и двамата пилоти са неработоспособни.

Има ли пътници, които биха могли да приземят самолета с помощта на контрола на въздушното движение?"

Ако смятате, че бихте могли да се справите, не сте сами.

Около една трета от пълнолетните американци смятат, че биха могли безопасно да приземят пътнически самолет с помощта на контрола на въздушното движение. Сред анкетираните мъже нивото на увереност се е повишило до почти 50%, показват резултатите в проучване, цитирани от CNN.

Може ли човек без подготовка да извърши плавно кацане?

Всички сме чували истории за пътници, които са спасили положението, когато пилотът не е реагирал.

Например миналата година Дарън Харисън успя да приземи двумоторен самолет във Флорида - след като пилотът загубил съзнание, с напътствията на ръководител на полети, който се оказал и инструктор по пилотиране.

Такива инциденти обаче обикновено се случват с малки и прости самолети.

Девет скрити функции на самолета, които не предполагате, че съществуватНякои са доста полезни

Управлението на много по-голям и по-тежък пътнически самолет е съвсем различна игра.

Невинаги се разчита на автопилот

Пилотът прекарва около 90% от времето си в наблюдение на системите на автопилота и следене дали всичко работи по предназначение. Останалите 10% се изразходват за справяне с проблеми, рулиране, излитане и кацане.

Излитането и кацането са може би най-трудните задачи, които пилотите изпълняват и винаги се извършват ръчно.

Само в много редки случаи и при няколко модела самолети пилотът може да използва автопилот, който да приземи самолета вместо него.

Това е изключение, а не правило.

Неща, които пилотът на самолета няма да ви кажеИ той има своите тайни

За излитане самолетът трябва да набере скорост, докато крилата могат да генерират достатъчно подемна сила, за да го изтеглят във въздуха.

Пилотът трябва да обръща голямо внимание на многобройните инструменти и външни сигнали, като същевременно държи самолета центриран върху пистата, докато достигне скоростта на излитане.

След като се издигне във въздуха, той трябва да координира действията си с контрола на въздушното движение, да следва определена траектория, да прибере колесника и да поддържа точна скорост и посока, докато се опитва да се издигне.

Кацането е още по-сложно и изисква прецизен контрол на посоката и скоростта на спускане на самолета.

За да се приземи успешно, пилотът трябва да поддържа подходяща скорост, като същевременно управлява конфигурацията на колесника и клапите, спазва правилата за въздушно движение, комуникира с контрола на въздушното движение и попълва редица хартиени и цифрови контролни списъци.

След като самолетът се доближи до пистата, пилотът трябва точно да прецени височината, да намали мощността и да регулира скоростта на снижаване, като се увери, че ще кацне на правилната част от пистата.

Кое е най-опасното време за полет?Лошото време в деня на пътуване обикновено означава, че вероятно ви грози закъснение или отмяна на полета

На земята използва спирачките и обратната тяга, за да спре напълно самолета преди края на пистата. Всичко това се случва само за няколко минути.

Както излитането, така и кацането са твърде бързи, технически и изискващи концентрация, за да могат да бъдат изпълнени от необучен човек.

Освен това, се изискват редица умения, които се придобиват само чрез продължително обучение, като например разбиране на информацията, представена на различните измервателни уреди и способност да се координират ръцете и краката по определен начин.

Как се става пилот

Пътят е дълъг. Обикновено се започва с лиценз за любителски полети, след това с частен лиценз и след това с търговски лиценз (който позволява професионален полет).

Следващата стъпка в летенето: Самолети без пилотиНаскоро автономни полети бяха тествани дори от Boeing и Airbus.

Още преди да се качи в пилотската кабина, ученикът трябва да изучи аеродинамика, въздушно право и правила за полети, метеорология, човешки фактор, навигация, системи на въздухоплавателното средство, летателни характеристики и планиране на полетите.

Освен това трябва да отделят време за изучаване на конкретните въздухоплавателни средства, които ще се управляват.

След като усвоят основите, инструктор ги взема на обучение. По-голямата част от това обучение се провежда на малки, леки самолети, като в края на обучението за кратко се въвежда симулатор.

По време на урока всяка маневра или действие се демонстрира от инструктора, преди ученикът да се опита да го направи. Опитът може да бъде коригиран, поправен или дори прекратен рано в критични ситуации.

Първите 10-15 урока са посветени на излитането, кацането, основния контрол по време на полет и управлението на аварийни ситуации.

Защо на пилотите не е позволено да разговарят при излитане и кацане?Има основателна причина за това

Когато обучаваните са готови, им се разрешава да "излязат самостоятелно" - при което те провеждат пълен полет самостоятелно. Това е важен етап.

След години опит те са готови да преминат към търговски самолет. На този етап могат да излитат и кацат сравнително добре, но все още преминават през задълбочено обучение, специфично за самолета, който управляват, включително часове теория за напреднали, десетки сесии на симулатор и стотици часове обучение в реални самолети (повечето от които се провеждат с пътници на борда).

Така че, ако никога не сте усвоявали дори основите на летенето, шансовете ви за успешно приземяване на пътнически самолет с помощта на контрола на въздушното движение са близки до нулата, допълва CNN.

И все пак, летенето е умение като всяко друго

Обучението по авиация беше демократизирано с появата на компютри от висок клас, виртуална реалност и игри за симулиране на полети като Flight Simulator и X-Plane на Microsoft.

На летището през 2100 г.: С капсула, безпилотен трансфер и лицево сканиранеВ една капсула може да се помещава целият ви дом и да го придвижвате заедно с други рояци от капсули до дестинацията на вашата почивка

Сега всеки може да си направи настолен симулатор на полети срещу няколко хиляди долара.

В идеалния случай подобна конфигурация трябва да включва и основните физически контролни уреди, които се намират в пилотската кабина.

Симулаторите на полети осигуряват завладяваща среда, в която професионалните пилоти, студентите и любителите на авиацията могат да развиват своите умения.

Така че, ако наистина смятате, че можете да се сравнявате с професионалист, помислете дали да не опитате силите си на един от тях. Така най-правилно ще оцените огромните умения, които пилотите притежават.