Пивоварният гигант Anheuser-Busch InBev има нова цел – да убеди най-отявлените ценители на бирата, че любителите на безалкохолни напитки не са социални неудачници.

Най-големият в света доставчик на бира с годишен приход от 60 млрд. долара за цялото си портфолио, представя своята гама от безалкохолни напитки като здравословни и нискокалорични.

Ключов за посланието е фактът, че продуктите се произвеждат от питателни съставки като малцов ечемик, които могат да се ползват ежедневно от възрастните, както газираните напитки от децата.

Каква по-подходящо може да има за премахване на широко разпространената социална стигма сред традиционните консуматори на Corona: това е най-бързо развиващата се марка на ABI за премиум внос, широко достъпна на иначе фрагментирания пазар в Европа и една от редките бири, които се харесват както на мъжете, така и на жените, подчертава Fortune.

"Безалкохолните бири имат много важна роля, тъй като хората могат да консумират без да правят компромиси", заяви главният изпълнителен директор Мишел Дукерис пред репортери по време на посещение в пивоварната на компанията в Льовен, Белгия, където е седалището на 600-годишната Stella Artois.

ABI реагира на неотдавнашната тенденция в областта на здравето и благосъстоянието, при която популярността на бирата с нулево съдържание на алкохол нараства стабилно – макар и от много ниска база.

Понастоящем приходите от категорията възлизат на около 8 млрд. долара, според ABI, или по-малко от 2% от световния пазар, така че има много възможности за развитие (ABI не съобщава конкретни данни за компанията).

Докато нова компания като Athletic Brewing Co. е достатъчно малка, за да просперира, като обслужва само неалкохолната аудитория, ABI е твърде голяма с 20 пивоварни само в Европа, като всички те трябва да генерират възвръщаемост на инвестициите.

В Льовен например се варят 10 млн. хектолитра бира на площ, равна на 30 футболни игрища, което я прави най-голямата в Европа.

За да се представи този размер в перспектива, ако той преобразува всички свои линии, които произвеждат Stella Artois, Jupiler, Leffe, Budweiser и Corona, в еквивалентни безалкохолни версии, ще покрие почти една трета от общото световно търсене на всички бири с нулев алкохол, според статистиката на компанията за индустриални проучвания IWSR.

Безалкохолни версии на любимата бира

ABI се нуждае от мащабен обем, което е възможно само ако компанията успее да премахне стигмата, свързана с безличния вкус и несъществуващия аромат, страничен продукт от конвенционалния процес на дестилация, който разчита на изпаряване.

Именно тук се появява Corona Cero, неалкохолната версия. Широката привлекателност на златистата бира, известна с това, че често се сервира с резенче лайм, я прави идеална за достигане до възможно най-голям брой потребители.

ABI вече е направила "значителна" инвестиция, за да стане световен партньор на Международния олимпийски комитет, като Corona Cero ще бъде водеща в рекламните усилия на компанията за Игрите в Париж това лято.

Скъпоструващото спонсорство е сигнал за стремежа на ABI да се откаже от това да разчита на специалната марка O'Douls за обслужване на категорията. През 2018 г. компанията създаде екип, натоварен с разширяване на предлагането, вярвайки, че основните потребители на групата биха благоволили да се докоснат до неалкохолна бира само ако тя е произведена от любимата им марка.

Ръководството иска да изпрати послание, че бутилка от 33 мл, приблизително с размера на кен, от Corona Cero има само 56 калории и не съдържа изкуствени съставки или ароматизатори.

Затова ключът към ефективното ребрандиране като "освежаваща напитка за възрастни" е подобряването на вкуса чрез цялостно преразглеждане на процеса на приготвяне.

Как да се запазят вкусът и ароматът – учени търсят тайната

Нова форма на дестилация значително намалява точката на кипене на напитката чрез поставянето й под вакуум, тъй като предишният метод на изпаряване често е водил до твърде много топлина и изгаряния.

Друг предишен метод създава твърде сладък продукт, тъй като ферментацията трябва да бъде спряна, преди активните организми на дрождите да превърнат в етанол захарните нишестета в кашата от малцов ечемик, хмел и вода.

"Не трябва да има никаква остатъчна горчивина, рязкост или сладост", обяснява Питър Креймър, пето поколение пивовар, който до пенсионирането си през януари е бил главен директор по доставките на ABI. "Ароматът трябва да се напълни бързо в устата ви и веднага да изчезне."

Все пак остава проблемът с аромата, който обикновено се губи при изпаряването на алкохола.

Въпреки че новият процес на вакуумна дестилация е много по-добър в запазването на 250 различни химически маркера, известни като естери, които създават аромата на бирата, тези без алкохол не миришат по същия начин. Това е така, защото съединения като изоамил ацетат се разтварят различно в зависимост от наличието на алкохол.

Затова учените от компанията анализират каква комбинация от естери дава уникалния букет на конкретна бира и след това променят концентрациите им в опит да постигнат нещо, което да е приблизително еквивалентно на Corona или Stella Artois.

"Това беше тайната: да разберем какво е и да пресъздадем действителния аромат на бирата без наличие на алкохол", обяснява Креймър, който започва кариерата си в Anheuser-Busch преди 35 години, като помага за подобряването на новопоявилата се O'Doul's.

"Трябваше да е различно, но и да е същото."

Проучванията показват, че потребителите се хващат на въдицата. Почти девет от всеки десет потребители на бира посягат към тази опция, за да ограничат приема на алкохол.

Черният дроб не страда повече

Правителствата са в подкрепа, защото бирата без алкохол подобрява общественото здраве и при условие че не се добавя нищо допълнително, тя е по-добър избор за нарастващия брой американци, страдащи от диабет.

Вече не е необходимо черният дроб временно да спира да регулира нивата на кръвната захар, за да метаболизира алкохола.

И накрая, етанолът, извлечен в процеса на дестилация, дори не се изхвърля. ABI продава страничния продукт на енергийни компании за смесване в горива като бензина.

Мишел Дукерис, който миналата година преживя буря, след като рекламна публикация с транссексуален инфлуенсър предизвика масова реакция срещу Bud Light, смята, че умерената консумация на алкохол може да се окаже положителна - както за продажбите на ABI, така и за нейния имидж.

"Всичко, което се случва, винаги е добре, когато хората могат да се съберат, да поговорят помежду си, да намерят общ език и причини да вдигнат чаша за наздравица", казва той.