Дигитализацията позволява да тестваме нашите идеи бързо, така че да разберем дали сме на прав път в изключително бързи темпове.

Това заяви Христо Борисов, основател и изпълнителен директор на първия български еднорог Payhawk по време на форума Digital Trends 2023, организиран за поредна година от Sportal.bg и Profit.bg.

България в момента е център за финансиране в Източна Европа, заяви той.

„Наскоро бях в Гърция и Румъния – мога да ви кажа, че местните инвеститори всъщност са български инвеститори, нещо, което доста ни изненада.

У нас има много таланти и хора, които все повече преминават към създаване на продукти с висока добавена стойност“, допълни Борисов.

Историята на Payhawk започва през 2018 г. когато основателите ѝ решават, че е време към сериозната крачка за създаване на технологична компания в България, която може да покори голям пазар.

Payhawk Green помага на компаниите да вземат по-устойчиви решенияИзчисляването на емисиите в платформата става в партньорство с Lune

„С моите колеги Константин и Бойко бяхме в екипа на Telerik. Постепенно придобихме амбицията, че можем да създадем такава високотехнологична компания.

Радваме се, че г-н Васил Терзиев беше нашия първи „ангел“ – човекът, който реши да инвестира в компанията преди изобщо ние да знаем какво точно ще правим, но целта беше ясна – голяма и силна компания в България.

Ключовото за нас беше да направим продукт, който се фокусира върху клиентите.

Имахме първоначален капитал от 15 000 евро и решихме, че ще ги инвестираме изцяло, за да разберем какво всъщност правим.

Похарчихме половината от тези пари за Amazon подаръчни ваучери за около 100 долара, които предлагахме на финансови директори, за да успеем да ги убедим да си говорят с нас за 20 минути и да разберем какъв е проблемът, който можем да решим.

Пет години по-късно сме с физически офиси в 8 държави, наемаме хора в 9 държави, имаме клиенти в 32 държави и имаме 320 служители.

Миналата година успяхме да постигнем статус на първия български еднорог – компания, оценена на над 1 милион долара.“, разказа Борисов.

Payhawk с офис за 300 служители и нов отдел, насочен към българския пазарВ плановете за развитие през 2023 г. е заложено Payhawk да създаде нов отдел продажби и реклама, насочен към българския пазар

Първият им клиент е 30-годишен фрилансър от Нидерландия. Открива ги на конференция в Лисабон, като казва, че е намерил сайта им в интернет и иска да провери дали са реално съществуващи, защото са от България.

„Ние му казахме – да истински сме, тук сме.

Така за първите 6 месеца успяхме да разработим нашия продукт. Уникалното е, че знаехме, че в България ще е трудно, защото нямаме много голям пазар, но ще сме много конкурентни със Западна Европа.

Стратегията ни беше много ясна – имаме екип за развойна дейност в България, изцяло насочен към развитие на иновации и създаване на продукт с висока добавена стойност, така че да таргетираме Западна Европа, където има доста високоразвит пазар“.

С времето успяват да таргетират все повече клиенти. Един от тях е Porsche eBikes (дъщерно дружество на автомобилния бранд Porshe) – компания, която току що е получила предложение от техен конкурент във Франция, но екипът на Борисов успява да се свърже с тях буквално в последния момент и да ги убеди, че тяхната услуга е по-качествена.

„Високото качество на хората, които успяхме да привлечем в екипа, ни позволи да сме изключително гъвкави, когато предлагаме решения“, казва Борисов.
По-късно започват да работят с една от най-големите борси за дрехи втора ръка в Европа.

„Опитваха различни технологични решения, но всъщност финансовият им отдел беше 30 години след тях. Трябваше или да наемат много хора, или да стъпят върху новите технологии с изкуствен интелект за процеси, които са свързани с извличане на данни и трябва да бъдат автоматизирани напълно“.

Васил Терзиев: Ще наложим София като бранд за иновации и град на амбициятаНие като град се конкурираме да привличаме инвестиции и да задържим хората. Да имат достатъчно причини да се реализират успешно точно тук - в София

За Payhawk е изключително важно да създава продукт, който е познат и в България и създава престиж за клиентите.

Днес, благодарение на компанията, шофьорите на територията на ЕС, Великобритания и САЩ могат да осчетоводяват всичките си разходи по бърз, лесен и достъпен начин чрез специално създадено приложение.

„Шофьорите на тирове бяха най-добрия таргет за нас, защото беше много важно да направим продукта си достъпен за такъв тип клиенти на пазара, разширявайки фокуса върху потребителите, които можем да обслужваме“.

Преосмисляне на бизнеса – 5 основни сили, които променят пейзажаДигиталната трансформация на една компания трябва да е постоянен и целенасочен процес

Според Борисов, в момента има няколко изключително важни тенденции, свързани с развитието на изкуствения интелект.

Първо – той позволява възможности за нови продукти.

„Не е далеч времето, в което много от нещата, които един финансов директор или отдел има нужда да разбере в реално време, ще бъдат предоставяни от един чатбот“.

Второ – изкуственият интелект е много важен за самите програмисти и криейтив отделите.

„Със скоростта, с която се развива, той много скоро може да стане креативен“.

И трето – България се позиционира изключително добре в Европа.

„В момента има промяна в пазарите и компаниите разбират, че колкото повече се търсят нови възможности за инвестиции, толкова по трудно това става на правилната цена. Затова погледът на инвеститорите се обръща към пазарите в Източна Европа. Радвам се, че ние можем да подпомагаме тази тенденция и да оставаме на гребена на вълната.“, заяви в заключение Борисов.