Може да обвинявате Хенри Форд и неговия изключително популярен модел Т, че разпалиха ненаситната ни страст към автомобилите и влошаването на околната среда, което те донесоха, но знаехте ли, че Форд се е опитал да построи биоразградим автомобил?

Хенри Форд е роден във ферма и прекарва детството си, работейки редом до баща си. Въпреки че изоставя селскостопанската работа като дете, той се увлича от идеята за сливане на земеделието с индустрията.

Форд има дългогодишен интерес към пластмасите, разработени от селскостопански продукти, особено от соя. Той поддържа връзка с американския земеделски учен Джордж Вашингтон Карвър и построява лаборатория за соя в Грийнфийлд Вилидж, където експериментира със соеви масла и пластмаси, които започва да използва в своите превозни средства, като например в копчетата за смяна на скоростите.

Но Форд има и по-големи мечти - той иска да построи кола почти изцяло от пластмаса. Резултатът е така наречената "соева кола", която Ford дебютира през 1941 г.

Рамката на колата е направена от тръбна стомана, към която са прикрепени около четиринадесет пластмасови панела. Прозорците са направени от акрилни листове. Това води до общо намаляване на теглото с 25 процента, което прави автомобила по-икономичен. Освен това, той е проектиран да работи с конопено гориво, което го прави още по-екологичен.

Форд вярва, че „пластмасовите панели правят колата по-безопасна от традиционните стоманени автомобили и че тя може дори да се преобърне, без да бъде смачкана." На едно видео се вижда как Форд удря брадва в задния край на автомобил със соева пластмаса, за да демонстрира, че панелите не се вдлъбват.

Има и практически въпрос за построяването на пластмасова кола - с началото на Втората световна война има недостиг на метал. Форд изчислява, че този нов материал, заместващ стоманата в производството на автомобили, ще намали употребата на метал с 10% в Съединените щати.

Автомобилът, който изпревари времето си Философията, която стои зад визионерския дизайн на Dymaxion, е устойчивост, технология и дизайн, които поставят в центъра човешкото

Форд инвестира милиони долари в разработването на пластмасата за автомобила. Той обявява, че ще „отглежда автомобили от почвата“. Но въпреки неговото одобрение и увереност в бъдещето на пластмасите на растителна основа, проектът пропада. Една от причините е участието на Съединените щати във Втората световна война, която спира цялото производство на автомобили.

Единственият модел, произведен някога, е унищожен, а плановете за създаването на втори са отложени, разказва Amusing Planet.

Много малко се знае за автомобила от соя днес. Един източник твърди, че той е направен по химическа формула, която, наред с много други съставки, включва соя, пшеница, коноп и лен Целулозните влакна представляват 70 процента от пластмасата, докато останалите 30 процента са свързващо вещество от смола.

Човекът, натоварен със създаването на колата - Лоуел Е. Овърли, обаче дава съвсем различна версия. Той казва, че пластмасата е направена от „соево влакно във фенолна смола с формалдехид, използван при импрегнирането“. Някои скептици дори твърдят, че тялото на автомобила е било от конвенционална фенолна пластмаса, подобна на бакелит.

Между другото, една година преди Форд да дебютира със своята пластмасова кола, General Motors пусна на пазара своя собствена подобна версия - Pontiac Deluxe Six от 1939 г., снабдена с прозрачни панели от плексиглас. Тя е представена на Световното изложение в Ню Йорк през 1939-1940 г.