Новите коли струват доста пари. Но как се формира цената им и колко, в крайна сметка, прибират в джоба си автопроизводителите?

Въпросът за ценообразуването на новите коли и какво печелят производителите им си зададоха журналистите от изданието BILD.de.

За да стигнат до отговор, те използваха информацията на неправителствената изследователска организация Сar-Сentre automotive research, която предостави данни за някои брандове.

На основата на тези данни стана ясно, че в цената на автомобила влизат доста разходи, а печалбата варира от производител до производител.

Колко печелят производителите на коли от продажбата им?

Евтин процес ли е съвременното автомобилостроене? Представете си колко пари и време се влагат, за да се разработят и внедрят в производството нови материали и технологии.

Разбира се, това води до оскъпяване на продукта. Не трябва да се забравят заплатите на служителите, както и на шефовете на различните нива.

Ето как стоят нещата, например в Германия. Средната цена на нова кола в тази страна е 26 780 евро. Става дума за бруто. Нето 22 504.2 евро + 19% ДДС (4 275 евро).

А ето как се съставя нетната цена на нескъп автомобил:

Цена нето 22 504.20 евро

  • дилърски марж (16.5%): 3 713.19 евро
  • разходи за материали за производство на колата: 9 789.33 евро
  • разходи за заплащане на труда: 2 250.42 евро
  • амортизация на промишленото оборудване: 1 012.69 евро
  • изследване и разработка на нови модели: 1 350.25 евро
  • разходи за реклама: 562.61 евро
  • банкови и застрахователни разходи: 450.08 евро
  • административни разход: 2 137.90 евро
  • ПЕЧАЛБА (5.5%) 1 237.73 евро

    От продажбата на нови коли производителите от масовия сегмент (VW и Toyota), премиалния (BMW и Audi) и луксозния (Porsche или Ferrari) печелят различно. Ако за кола от масовия сегмент печалбата възлиза между 4 и 6%, то при луксозните тя може да достигне 20%.

    По този начин, купувайки нещо от рода на Porsche 911, в неговата цена задължително плащате „данък“ за легендарност и престижност на возилото.

    Т.е. в света на автоиндустрията при въпроса „колко печелят автопроизводителите от продажба“ работи правилото – колкото по-престижна е една кола, толкова повече печели създателят й.

    Продават първото Porsche в историята за 20 млн. долара Рядък спортен автомобил, който е първият с емблемата на Porsche, излиза на търг

    Колко печелят производителите – конкретни цифри

    Skoda – от продажбата на бюджетни коли средно печели около 650-700 евро на екземпляр.

    При Nissan маржът е малко по-голям - от 870 до 1000 евро.

    За BMW има други разчети. Традиционните коли носят по-малко от 3400 евро. При електрическите е сложно да се изчисли печалбата.

    Audi е още по-доходоносна. Средно от една кола се печелят 3 820 евро.

    Какво да кажем за Ferrari – печалбата стартира от 15 500 евро на екземпляр.

    Има кой да се посмее на Ferrari. Това е Porsche. Компанията печели не по-малко от 16 590 евро на продадена нова кола.